Het is nu 14 nov 2018, 13:30

Welke olie gebruiken? Castrol GTX Magnetec 5w30

(voor vragen over olie en smering)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

Verwijderde gebruiker 31

Welke olie gebruiken? Castrol GTX Magnetec 5w30

Bericht21 feb 2008, 00:34

Welke olie gebruiken jullie?
Ik heb in mijn 2.0 CiTD sinds vorig jaar Castrol GTX Magnetec 5w30 olie.
Ik heb voor deze olie gekozen omdat de olie bij koude motor al goed zou werken en dus slijtage aan de motor voorkomt.

Advertentie

Proxyl

Bericht21 feb 2008, 07:23

The million dollar question voor veel auto enthousiasten.
Ik ben op verschillende fora geweest en iedereen schijnt het er wel over eens te zijn dat een vol syntheet de beste olie is voor koude starts en normaal gebruik.
Ik ben zelf van plan om Red Line 5W30 te gaan gebruiken. Dit is een vol syntheet. Royal Purple schijnen ze in Amerika helemaal weg van te zijn maar is hier, voor zover ik weet, niet te krijgen
Ook heb ik bij www.flatlander-ipp.nl een Toga olie filter besteld die je "nooit" meer hoeft te vervangen maar alleen maar schoon hoeft te maken. Dit filter heeft een steel-mesh en veel meer spoel poorten aan de bovenkant dan een normaal filter. Schijnt erg veel gebruikt te worden in de F1. Ik heb de olie nog niet ververst en ook het filter nog niet verwisseld dus kan nog geen ervaringen mededelen

willem

Automaat

Bericht24 feb 2008, 23:07

Proxyl schreef:Ook heb ik bij www.flatlander-ipp.nl een Toga olie filter besteld die je "nooit" meer hoeft te vervangen maar alleen maar schoon hoeft te maken. Dit filter heeft een steel-mesh en veel meer spoel poorten aan de bovenkant dan een normaal filter. Schijnt erg veel gebruikt te worden in de F1. Ik heb de olie nog niet ververst en ook het filter nog niet verwisseld dus kan nog geen ervaringen mededelen

Ik ben nooit zo kapot van deze aanpassingen. Als het echt beter of goed zou zijn, zou de ontwerper van de motor dit dan niet standaard monteren?
Kan me niet voorstellen dat dit goed voor je olie zou zijn.
Ik geef liever iets uit aan nieuwe olie, dan dat ik een motorreparatie kan gaan betalen.

PatrickM

Ere-Lid

Bericht25 feb 2008, 08:56

willem schreef:Ik ben nooit zo kapot van deze aanpassingen. Als het echt beter of goed zou zijn, zou de ontwerper van de motor dit dan niet standaard monteren?

Bepaalde zaken worden, om kosten-technische redenen, niet meegenomen.
Als je alles ideaal (lees: optimaal) zou maken zou een auto veel duurder worden...

Proxyl

Bericht25 feb 2008, 14:08

Hmmm, ik lag er ineens uit vanmorgen met m'n antwoord. Dat krijg je als je op een drijvend eiland zit met satelliet internet.
Ik kan mij met het antwoord van Patrick goed vinden.
Kijk een fabrikant gaat natuurlijk niets dusdanig optimaal/onverwoestbaar maken dat er niet meer vervangen hoeft te worden aan een auto. Dan schieten ze zichzelf in de voet en hoeven er bijna geen reparaties meer gedaan te worden en hebben ze dus minder inkomsten over spares. Het bewuste oliefilter is gemaakt van roestvrij staal en heeft een roestvrijstalen mesh wat met laser is gesneden en hele kleine gaatjes heeft. Een zelfde soort filters is ook in ziekenhuizen en voedingsmiddelen industrie te vinden. Of het beter is dan het papieren filter in een doorsnee olie filter, ik denk van wel maar daar mag je natuurlijk van mening over verschillen. Waar het mij vooral om gaat bij dit filter is het aantal inlaat spoelpoorten wat gewoon 2x zo hoog is als bij een normaal filter. Hierdoor verlaag je je differentiele druk rond je filter en heb je dus bij een koude motor een snellere smering icm een dunne synthetische olie. De 5W30 dexelia olie die Mazda als geprefereerde olie aanprijst is ook best goed. Het is geloof ik Shell olie.
Dit soort aftermarkt spullen zoals rvs uitlaten en spruitstukken, strutbars, brebo remschijven en klauwen, rvs remleidingen etc. etc. gaat natuurlijk niet standaard op een middenklaser gemonteerd worden want dan wordt het allemaal erg prijzig.

Keer terug naar Olie/smering