Het is nu 14 nov 2018, 13:32


Olieverbruik

(voor vragen over olie en smering)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

ferry

4e versnelling

  • Berichten: 246
  • Geregistreerd: 05 jun 2009, 01:18
  • Woonplaats: Rozenburg

Bericht14 dec 2010, 18:00

Ik bedoelde hiermee dat de 5W30 een volsyntheet is en de 10W40 was een halfsyntheet.
Volgens mij bevat een volsyntheet meer "dopes" waardoor de olie een beter smerend, reinigend, warmte en vuil afvoerend etc etc vermogen zou moeten hebben tov. een halfsyntheet.
Mazda 6 sportbreak Active, 2.3 S-VT. 2003.... en gewoon weer een andere 2.3 S-VT gekocht...
Dit keer werd het een 4-2007 carbon black met 18 inch RX8 velgen ... fullll options en toen...........
Oeps .... een bmw 325i touring aangeschaft...
BMW helaas verkocht.... maar.... weer terug bij Mazda... een 2008 2.5 S-VT sportbreak
De 2008 2.5 S-VT exclusive ook weer ingeruild voor mijn 4e Mazda 6.... weer een 2.5 ... GTM dit keer.

Advertentie

Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht14 dec 2010, 18:40

ferry schreef:Ik bedoelde hiermee dat de 5W30 een volsyntheet is en de 10W40 was een halfsyntheet.
Volgens mij bevat een volsyntheet meer "dopes" waardoor de olie een beter smerend, reinigend, warmte en vuil afvoerend etc etc vermogen zou moeten hebben tov. een halfsyntheet.


Nee, met additieven heeft dat niets te maken. In totaliteit is het plaatje veel technischer (ook voor mij) en ligt dit op moleculair niveau.
Los hiervan hoeft een volsynthetische olie niet per definitie "beter" te zijn dan een halfsynthetische.
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline

Zoom1972

5e versnelling

  • Berichten: 910
  • Geregistreerd: 20 nov 2010, 17:31
  • Woonplaats: Arnhem

Bericht14 dec 2010, 18:40

5W40 of 10W40 zegt niets over half- of volsynthetische olie. het getal voor de w staat (bij mijn weten) voor de viscositeit. Of is het zo dat je er een vol-synteet nodig is om aan de 5 te komen ipv 10?
-MAZDA 6 2.0 EXECUTIVE-
Offline
Avatar gebruiker

Akita

6e versnelling

  • Berichten: 1332
  • Geregistreerd: 09 nov 2008, 21:48
  • Woonplaats: Belgische Kempen

Bericht14 dec 2010, 21:42

Je hebt gelijk maar denk inderdaad dat een volsyntheet inderdaad nodig is om aan 5 (of sommigen zelfs 0) te komen.
En ik dacht dat het voordeel van de synthetische olie daar vooral ligt, dunner met toch goede smeereigenschappen dus sneller/beter smering bij koudstart. En natuurlijk de betere bestandheid tegen veroudering niet vergeten.
Mazda 6 III Sedan SKYACTIV-D Executive 175 pk Snowflake White Pearl Afbeelding
Mazda MX-5 ND Skycruise 2.0 Snowflake White Pearl Afbeelding

Now: Mazda 6 III Sedan SKYACTIV-D Executive 175 pk Snowflake White Pearl, Mazda MX-5 ND Skycruise 2.0 Snowflake White Pearl, Mazda 323F 1.6
Before: Mazda 818 Coupe, Mazda Rx7, Mazda 323 1.6i GTX, Mazda 323F GRSi, Mazda 323F TDVi, Mazda Premacy TDVi, Mazda 5 CDVi HP, Mazda 6 II HB Active 2.0 CDVi
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht15 dec 2010, 00:00

Akita schreef:Je hebt gelijk maar denk inderdaad dat een volsyntheet inderdaad nodig is om aan 5 (of sommigen zelfs 0) te komen.
En ik dacht dat het voordeel van de synthetische olie daar vooral ligt, dunner met toch goede smeereigenschappen dus sneller/beter smering bij koudstart. En natuurlijk de betere bestandheid tegen veroudering niet vergeten.


Met deze gedachten zit je aardig in de richting, zeker waar het een koude motor betreft.... ;-) Onze Oosterburen hebben het dan ook over "Leichtlauföl".
Toch zegt 't niet alles: zo er zijn er b.v. echt wel minerale olieën (Pennsylvania, zoals b.v. Kendall) welke qua "smerende eigenschappen" zich prima kunnen meten met een volsynthetische en deze zelfs overtreffen.
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

willem

Automaat

  • Berichten: 2003
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Bericht15 dec 2010, 00:21

lion schreef:
willem schreef:Al doe je 100 merken door elkaar, maakt niets uit. Als het soort maar klopt.


Dás jouw mening. Door smeertechneuten wordt 't afgeraden om dit structureel te doen. Incidenteel kan 't niet direct kwaad.....

Niet mijn mening maar van de autofabrikanten die verschillende merken olie hebben getest / gekeurd en toestemming geven om die verschillende merken in hun motoren te doen zonder dat het kwaad kan zolang het maar aan de voorgeshreven api sg,sj,sl,acea a1 a3 of wat dan ook voor normen voldoet
De "smeertechneuten" die zeggen dat het niet kan of mag leveren maar 1 bepaald merk en kraken de andere af.
Ik heb deze informatie van diverse automerk importeurs en fabrikanten en die weten wel waar ze over praten.
Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 (09-2009 / 07-2018)
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort. (10-2011 / 10-2018)
Kia Cee'd 1,6 GDI 20th Anniversary bj 03-2014 (07-2018 tot heden
Afbeelding
Volvo V40 T2 Nordic+, (MY2017), Electric Silver Inscription metallic (10-2018 / tot heden
Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht15 dec 2010, 15:47

willem schreef:Ik heb deze informatie van diverse automerk importeurs en fabrikanten en die weten wel waar ze over praten.


Mijn informatie komt van smeertechneuten. Die zijn onafhankelijk en weten nog beter waar ze over praten... ;-)

Het verhaal wil dat er, compleet los van alle specificaties, allerhande verschillende additieven worden toegepast door de verschillende merksmeermiddelen. En niet geheel denkbeeldig is, dat een mix van deze additieven ook weer negatief kan uitwerken i.p.v. positief. Als jij pillen van de dokter krijgt, dan wordt ook gekeken wat je nog meer slikt..!

Vanaf de tijd van Otto Benz wordt al geadviseerd om niet te enthousiast van alles door elkaar te fl*&keren. Lijkt me ook niet verkeerd en heb er nog nooit nadeel van ondervonden. Waarom ellende opzoeken als-ie vermeden kan worden?
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

willem

Automaat

  • Berichten: 2003
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Bericht15 dec 2010, 18:21

lion schreef:
willem schreef:Ik heb deze informatie van diverse automerk importeurs en fabrikanten en die weten wel waar ze over praten.


Mijn informatie komt van smeertechneuten. Die zijn onafhankelijk en weten nog beter waar ze over praten... ;-)

Helaas zitten die "smeertechneuten" er nogal eens naast.
Het heeft al een motor gekost omdat er olie ingegaan was die volgens de "deskundige" gewoon in de motor mocht.
Helaas voor hun had de fabrikant van de motor dat specifieke olie soort afgekeurd om in hun motoren te mogen gebruiken.
Na veder onderzoek bleek het inderdaad niet aan de gestelde eisen te voldoen.
Het was echter wel de olie die die betreffende "smeertechneut" verkocht.
Vandaar nogmaald, merk olie maakt niet uit. Als het maar aan de juiste eisen voldoet.
Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 (09-2009 / 07-2018)
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort. (10-2011 / 10-2018)
Kia Cee'd 1,6 GDI 20th Anniversary bj 03-2014 (07-2018 tot heden
Afbeelding
Volvo V40 T2 Nordic+, (MY2017), Electric Silver Inscription metallic (10-2018 / tot heden
Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht15 dec 2010, 18:38

willem schreef:Vandaar nogmaald, merk olie maakt niet uit. Als het maar aan de juiste eisen voldoet.


Een waarheid als een koe! Wat niet wegneemt dat je in mijn opinie niet gezond bezig bent als je continu allerhande verschillende merken door dat gat bovenin je motor naar binnen mikt! ;-)

(Enne.......: ik heb een betrouwbare smeertechicus c.q. adviseur. Die "zit er niet naast").
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

Cavemania

Moderator

  • Berichten: 14449
  • Geregistreerd: 07 jul 2008, 22:00
  • Woonplaats: Zuid-west Drenthe

Bericht15 dec 2010, 19:00

Zullen we de discussie nu maar stoppen en doorgaan op het probleem van de topicstarter
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011

Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot 01-03-2017
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline MY2010 Pepper Gray Metallic 01-03-2017 tot heden Afbeelding
Vorige

Keer terug naar Olie/smering

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast