Het is nu 14 nov 2018, 13:51


Olieverbruik

(voor vragen over olie en smering)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht

Beunhazer

Olieverbruik

Bericht17 aug 2009, 22:46

Ik ben in bezit van een Mazda5 2ltr, jan2006 en 65000 op de teller heeft (volgens mij) veel olie nodig. Na 18000 km heb ik al 3 ltr bijgevuld. Bij mijn vorige Mazda's ,Demio en Premacy, heb ik nooit tussen twee beurten bijgevuld.
Wat is axeptabel ? Volgens de garage is er niets aan de hand. :?:

Advertentie

Offline
Avatar gebruiker

Cavemania

Moderator

  • Berichten: 14449
  • Geregistreerd: 07 jul 2008, 22:00
  • Woonplaats: Zuid-west Drenthe

Bericht17 aug 2009, 22:54

Bij onze auto vullen we nagenoeg geen olie bij. Hooguit een halve liter per 20.000 kilometer. Van het werk heb ik een VW Caddy, deze verbruikt circa 1 liter per 10.000 kilometer.

Volgens mij mogen auto's volgens het instructieboekje tot 1 liter per 1000 kilometer verbruiken.
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011

Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot 01-03-2017
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline MY2010 Pepper Gray Metallic 01-03-2017 tot heden Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht18 aug 2009, 19:53

Oude Japanse wijsheid:
Een Mazda welke onacceptabel veel olie verbruikt, daar is "iets mis mee"....
Er is wel degelijk iets aan de hand, al valt het verbruik met 1 ltr. / 6000 km nog (ruim) binnen de tolerantie. Maar ligt voor een Mazda aan de hoge kant.
Naar oorzaken is het gissen in zo'n geval....
Voorlopig met regelmaat in de gaten houden om uit te vinden of dit verbruik al of niet gaat toenemen.

Bij alle Mazda's welke ik (nieuw) in bezit heb gehad, lag het verbruik op ruwweg 1 ltr. / 35.000 a 70.000 km (bij km. standen rond de 80.000). Verwaarloosbaar dus.
Mijn huidige "6" is helemaal een spaarvarken; verbruik is eigenlijk nauwelijks meetbaar. :-D
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

Rob-RX

4e versnelling

  • Berichten: 316
  • Geregistreerd: 05 jan 2008, 13:29
  • Woonplaats: Escharen

Bericht18 aug 2009, 20:03

Ik vind het gebruik ook erg hoog. Mijn 6 diesel rijdt van beurt naar beurt zonder dat er olie bijgevuld hoeft te worden.
Offline
Avatar gebruiker

PatrickM

Ere-Lid

  • Berichten: 1111
  • Geregistreerd: 02 dec 2007, 21:59

Bericht18 aug 2009, 20:10

Mag ik hier aan toevoegen dat mijn 6, inmiddels bijna 59.000km op de teller op korte termijn voor de 3e beurt naar de dealer gaat en ik tot nu toe nog nooit olie heb hoeven bijvullen? Regelmatig controleer ik het peil en het is altijd goed. Ik rij het merendeel van de kilometers over de snelweg waarbij ik toch regelmatig stevig op het gas zit.
Offline

jobcohen

Automaat

  • Berichten: 2209
  • Geregistreerd: 13 jun 2010, 14:27
  • Woonplaats: Hulst

Bericht12 dec 2010, 21:15

Sorry voor de enorme kick, maar er moet me iets van het hart. Mijn 6 verbruikt (naar mijn mening) veel olie. Regelmatig peil ik de olie omdat de 2.3 motor erom bekend staat dat het oliepijl op hoog niveau gehouden moet worden. Nu staat het peil inmiddels weer op 'min' dus moet ik bijvullen. Dit is al de 3e keer sinds ik de 6 in juni heb aangeschaft. Heb er sindsdien zo'n 7.000 km mee gereden. Heb er bijna een liter al bijgegooid in de vorige 2x, nu is mijn voorraad olie op.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik ga van de week even langs de dealer om nieuwe olie te bestellen, maar ik vertrouw het eigenlijk niet zo. Iemand een idee?
zonder onderschrift
Offline

Zoom1972

5e versnelling

  • Berichten: 910
  • Geregistreerd: 20 nov 2010, 17:31
  • Woonplaats: Arnhem

Bericht12 dec 2010, 21:27

Op zich hoeft er volgens mij niets aan de hand te zijn. De ene auto verbruikt nu eenmaal meer dan de ander en een liter op 7000km is wel aardig wat maar lijkt mij niet alarmerend. Als er een kleine oneffenheid in je cilinderwand zit zal de auto al meer olie verbruiken dan een auto waar dit miniscule oneffenheidje niet aanwezig is. Mijn mazda mx-6 2.5 v6 verbruikte ook zo goed als geen olie, vwpassat tdi net zo, een omega 2.5v6 die ik heb gehad die zoop het gewoon als benzine! Als je het weet betekent het gewoon tijdig controleren en bijvullen.
-MAZDA 6 2.0 EXECUTIVE-
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht13 dec 2010, 17:11

Voor een correct ingereden Mazda is dit best wel veel te noemen. Dit ligt meer op het niveau van een moderne Volkswagen, want die lusten er wel pap van....
Als er "echt iets aan de hand is", dan zal het verbruik in de loop der tijd alleen maar stijgen. In geval het stabiel blijft is het "voor een Mazda" eigenlijk te veel van het goede, maar is het "garantietechnisch bezien" toch "helaas, pindakaas".
Vrijwel iedere autofabrikant dekt zich tegenwoordig in door een idioot hoog verbruik (1 liter op 1000 km) als acceptabel te beschouwen. Wat het eigenlijk niet is voor een auto welke netjes wordt behandeld!

In een enkel geval kan wat verbetering worden bereikt met een ander merk en type olie. Mijn eigen ervaring (en da's best wel een lange) is dat ik uitmuntende resultaten heb met Valvoline, waarmee ik ca. 50% goedkoper uitben dan de peperdure Dexelia (=Fina/Total/Elf) van Mazda zelf....
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline

jobcohen

Automaat

  • Berichten: 2209
  • Geregistreerd: 13 jun 2010, 14:27
  • Woonplaats: Hulst

Bericht13 dec 2010, 20:37

IK heb vandaag bij de dealer 1 liter olie gekocht. Firezone of zoiets? Kostte me 12 euro. Ik heb er zeker een halve liter bijgevuld voordat de peilstok weer op 'max' stond. Nu maar eens kijken hoe lang ik er mee doe.
zonder onderschrift
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht13 dec 2010, 22:00

jobcohen schreef:IK heb vandaag bij de dealer 1 liter olie gekocht. Firezone of zoiets? Kostte me 12 euro. Ik heb er zeker een halve liter bijgevuld voordat de peilstok weer op 'max' stond. Nu maar eens kijken hoe lang ik er mee doe.


De dealer MAG uitsluitend Dexelia verkopen! Anders is-ie illegaal bezig! Die kost iets meer dan die 12 Euro.
Ik doe met een liter (theoretisch) ca. 50.000 km. Voor deze liter (Valvoline) betaal ik ca. 9,00 Euro....
Kijk uit met allerlei merken door elkaar te gooien. Da's zeker niet bevorderlijk!! :-x
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline

jurgen h

3e versnelling

  • Berichten: 77
  • Geregistreerd: 08 feb 2010, 22:13
  • Woonplaats: gouda

Bericht13 dec 2010, 22:09

waneer heeft hij voor het laatst een beurt gehad
in deze auto moet een 5w30 api sg,sj,sl,acea a1 a3 of a5 of een 10w40 api sl of acea a3
maakt niet uit wat voor merk als hij maar aan die eisen vol doet die er bij staan
ik adviezeer ook de auto een paar keer achter elkaar olie te verversen bij voor beeld 3000 km rijden
en dan nog een keer teverversen om te zorgen dat hij goed schoon word van binnen en alle oude resten te
verwijderen uit het carter van eventuele verkeerde olie en bij de laatstekeer olie verversen ook het
olie filter te vernieuwe


gr jurgen
Offline
Avatar gebruiker

willem

Automaat

  • Berichten: 2003
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Bericht14 dec 2010, 00:22

lion schreef:
jobcohen schreef:IK heb vandaag bij de dealer 1 liter olie gekocht. Firezone of zoiets? Kostte me 12 euro. Ik heb er zeker een halve liter bijgevuld voordat de peilstok weer op 'max' stond. Nu maar eens kijken hoe lang ik er mee doe.


De dealer MAG uitsluitend Dexelia verkopen! Anders is-ie illegaal bezig! Die kost iets meer dan die 12 Euro.
Ik doe met een liter (theoretisch) ca. 50.000 km. Voor deze liter (Valvoline) betaal ik ca. 9,00 Euro....
Kijk uit met allerlei merken door elkaar te gooien. Da's zeker niet bevorderlijk!! :-x

Al doe je 100 merken door elkaar, maakt niets uit. Als het soort maar klopt.
Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 (09-2009 / 07-2018)
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort. (10-2011 / 10-2018)
Kia Cee'd 1,6 GDI 20th Anniversary bj 03-2014 (07-2018 tot heden
Afbeelding
Volvo V40 T2 Nordic+, (MY2017), Electric Silver Inscription metallic (10-2018 / tot heden
Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht14 dec 2010, 10:09

willem schreef:Al doe je 100 merken door elkaar, maakt niets uit. Als het soort maar klopt.


Dás jouw mening. Door smeertechneuten wordt 't afgeraden om dit structureel te doen. Incidenteel kan 't niet direct kwaad.....
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

ferry

4e versnelling

  • Berichten: 246
  • Geregistreerd: 05 jun 2009, 01:18
  • Woonplaats: Rozenburg

Bericht14 dec 2010, 17:20

Jobcohen, de olie die er in zat (toen je hem van me kocht) was een 5W30 Delexia van de dealer. Nadat de auto bij mij een beurt had gehad heb ik altijd exact dezelfde olie bijgevuld... een ook toen je de wagen van me overnam lag er achterin de koffer een exact dezelfde olie. Ik heb hierom bij de dealer nog flink stampij lopen maken.

Bij mij was het olie verbruik (als ik me niet vergis) ook al wat hoger als ik gewent was ... maar nog zeker niet extreem.... ik dacht iets van een liter op de 10Dkm. Wel is het geloof ik zo dat toen ik de auto kocht (bij een Mazda dealer in Den Haag) er volgens mij een 10W40 olie inzat. Het olie verbruik was toen beduidend minder.

Nadat ik de wagen voor het eerst in onderhoudt had bij de mazda dealer bij mij in de buurt werd er overgestapt op de 5W30 Delexia... het verbruik nam idd toe. In eerste instantie zat het me toen ook niet lekker... maar de 10W40 was een halfsyntheet en de 5W30 is een volsyntheet. Als je naar de kwaliteit van de olie kijkt zou de 5W30 beter moeten zijn als die van de 10W40. Dus met dat in het achterhoofd heb ik het zo gelaten. Ook zou je kunnen zeggen.. als er vaak wat bij moet is de verversing ook beter.... :-))
Mazda 6 sportbreak Active, 2.3 S-VT. 2003.... en gewoon weer een andere 2.3 S-VT gekocht...
Dit keer werd het een 4-2007 carbon black met 18 inch RX8 velgen ... fullll options en toen...........
Oeps .... een bmw 325i touring aangeschaft...
BMW helaas verkocht.... maar.... weer terug bij Mazda... een 2008 2.5 S-VT sportbreak
De 2008 2.5 S-VT exclusive ook weer ingeruild voor mijn 4e Mazda 6.... weer een 2.5 ... GTM dit keer.
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht14 dec 2010, 17:51

ferry schreef:Als je naar de kwaliteit van de olie kijkt zou de 5W30 beter moeten zijn als die van de 10W40.


Wat heeft een viscositeitsklasse in vredesnaam met "kwaliteit" te maken....? Nada!

In grote lijnen draaien de meeste moderne motoren tegenwoordig op 5/30. De belangrijkste reden hiervoor is dat deze motoren voorzien zijn van variabele kleptiming. Het mechanisme hiervan functioneert beter/betrouwbaarder op een 5/30 dan met een dikkere 10/40. Wat niet wegneemt dat het er vlg. mij van Mazda wel een 10/40 in MAG.
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Volgende

Keer terug naar Olie/smering

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast