Het is nu 19 aug 2018, 10:04


Ventilatie onder extreme omstandigheden

voor algemene zaken over het algemene onderhoud

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Ventilatie onder extreme omstandigheden

Bericht26 aug 2010, 20:48

Onderhoud? Nee, maar dit past ook niet in een van de overige forumdelen m.b.t. de 6II

Vandaag voor de 2e x (de vorige keer was ergens in juni 2009) ervaren dat de meeste auto's, zo ook de 6II, steeds meer afhankelijk zijn van die airco onder extreme omstandigheden. En met het laatste bedoel ik overvloedige regenval.
De voorruit heeft al heel snel de neiging om te beslaan, ook bij een verwarmde luchtstroom op die ruit en de ventilator op "hoog". Het lijkt soms of dit proces versneld wordt. Of er waterdamp tegen die voorruit geblazen wordt.

Als ik me dan mijn 3'tjes van destijds, zonder airco herinner, dan speelde dit heel wat minder.
Kortom: ik merk verschil t.o.v. "vroeger" en vraag me af waar 'm dat in zit..... Dit soort verhalen hoor ik overigens over meer auto's tegenwoordig: een hoge "airco-afhankelijkheid" dus!

Los hiervan:
Ik merkte dat de bovenste (ik dacht 4 delen) "draden" van die achterruitverwarming niet "meedoen". Er is ook duidelijk een scheiding te zien met het onderste deel. Wordt dit bovendeel uitsluitend als antenne gebruikt....?
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)

Advertentie

Offline
Avatar gebruiker

Merk6

6e versnelling

  • Berichten: 1133
  • Geregistreerd: 11 jul 2009, 11:35
  • Woonplaats: Den Bosch

Bericht26 aug 2010, 20:56

Over de achteruitverwarming;
Volgens mij hoort dit gewoon te werken :-?
De antenne zit namelijk in de linker of rechter zijruit van de bagageruimte van wat ik me kan herrineren.
Mazda6 Sedan Executive 2.0 141PK 2003
Offline

Mazzel6

4e versnelling

  • Berichten: 265
  • Geregistreerd: 15 apr 2008, 21:21

Bericht26 aug 2010, 21:53

De antenne bij een MZ6 II zit toch in de achterruit. Ik heb niet eens een 3e zijruit :-D
MZ6-II 2008 Touring Automaat Sedan
Offline
Avatar gebruiker

Merk6

6e versnelling

  • Berichten: 1133
  • Geregistreerd: 11 jul 2009, 11:35
  • Woonplaats: Den Bosch

Bericht26 aug 2010, 22:39

Nee bij een hatckback en sedan gaat dat inderdaad lastig :-))
Maar bij mijn Sportbreak had ik ook in 1 van de 2 achterste zijruiten 'draadjes' lopen.
Ik dacht dat dit van de antenne was. Ik zou iig niet weten wat dit anders zou moeten zijn.
Misschien dat bij de hatchback en sedan de antenne wel in de bovenste 4 'draadjes' van de achterruit zit.
Is hierover niks te vinden in de handleiding?
Mazda6 Sedan Executive 2.0 141PK 2003
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht26 aug 2010, 22:43

Dat die antenne in de achterruit geïntegreerd is, is een feit. Niks bagageruimte....
Ik dacht echter dat een deel van die achterruitverwarming dienst deed als antenne. Gezien het feit dat een deel niet meedoet met verwarmen en bovendien een duidelijke scheiding zichtbaar is tussen het bovendeel en de rest, zou het inderdaad kunnen dat dat bovendeel uitsluitend de functie van antenne heeft....
Maar zeker weten doe ik het niet. Zal 't eens navragen binnenkort.

Jammer dat niemand reageert op de (m.i.) wat matige ventilatie welke (blijkbaar) in meerdere moderne auto's terug te vinden is. Het accent ligt steeds meer op aircogebruik. Geen goede ontwikkeling!
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline

Mazzel6

4e versnelling

  • Berichten: 265
  • Geregistreerd: 15 apr 2008, 21:21

Bericht26 aug 2010, 22:56

En dan vind ik het bij de MZ6 nog meevallen.
Bij de auto van mijn eega is het veel erger.
Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom nu wel en vroeger niet op zou treden, behalve dat er toen meer kieren en gaten in de auto zaten en er daar mss meer ventilatie was.
MZ6-II 2008 Touring Automaat Sedan
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht26 aug 2010, 23:15

Ik kan maar 1 reden bedenken: steeds vlakker liggende voorruiten. Hoe vlakker zo'n ruit ligt, hoe minder water-ie af kan voeren in dezelfde tijd. En nat aan de buitenzijde (koud water), betekent condens aan de (warme) binnenzijde.

Wat betreft die achterrruit:
Ik heb nog eens even een "studie" gemaakt van het hele patroon en de verbindingen. Wat duidelijk zichtbaar is aan de buitenzijde, is dat er geen enkele (elektrische) verbinding bestaat tussen het bovendeel en de rest. Wat dus inderdaad zal betekenen dat dit deel niet meedoet als verwarming, maar uitsluitend als antenne fungeert.....
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

Cavemania

Moderator

  • Berichten: 14444
  • Geregistreerd: 07 jul 2008, 22:00
  • Woonplaats: Zuid-west Drenthe

Bericht27 aug 2010, 06:34

Ik snap wat jij bedoeld. Ik heb het zelfde "probleem" ook met de Mazda maar ook met een Peugeot 207 en had het destijds ook met een VW Caddy. Wat ik vaak doe als ik merk dat het probleem erger wordt is de ramen aan de binnenzijde goed schoonmaken. Je schrikt vaak wat voor rommel daar af komt. Na het schoonmaken beslaan de ramen ook weer minder.
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011

Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot 01-03-2017
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline MY2010 Pepper Gray Metallic 01-03-2017 tot heden Afbeelding

danoontjepower

Bericht27 aug 2010, 19:15

Heel misschien, en dit is gokken omdat ik met mijn scirocco met techniek uit het stenen tijdperk te maken heb, dat de verse luchtinlaat misschien teveel geblokt word waardoor je meer wasem trekt.

vroeger had je de keuze tussen verse lucht of lucht recyclen in de auto.... en lucht recyclen zorgt ook voor een hogere wasem. Misschien dat je klep niet helemaal opgaat... of helemaal niet opengaat !
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht27 aug 2010, 19:55

danoontjepower schreef:Heel misschien, en dit is gokken omdat ik met mijn scirocco met techniek uit het stenen tijdperk te maken heb, dat de verse luchtinlaat misschien teveel geblokt word waardoor je meer wasem trekt.

vroeger had je de keuze tussen verse lucht of lucht recyclen in de auto.... en lucht recyclen zorgt ook voor een hogere wasem. Misschien dat je klep niet helemaal opgaat... of helemaal niet opengaat !


Die klep werkt perfect! En mijn ruiten zijn brandschoon. Nogmaals: het valt me op dat e.e.a. zich alleen voordoet bij situaties zoals op donderdag 26/08/10. Voor een autoklimaat de meest ongelukkige omstandigheden: hoge luchtvochtigheid, zeer veel hemelwater, interieur (zonder verwarming) warmer dan buiten, etc. Onder "normale" omstandigheden eigenlijk geen problemen.

Wat overigens ook een rol mee zou kunnen spelen, is dat het interieurfilter op een bepaald moment ook iets vochtig zou kunnen worden (het is papier!!) doordat er in korte tijd zeer veel lucht met een hoge RV doorheen gejaagd wordt.
En daar wordt de conditie in het interieur ook niet vrolijk van. Dit vermoeden wordt redelijk bevestigd door het feit dat die airco maar 2 minuten hoeft te draaien om het hele condensprobleem direct op te lossen!
Ik heb zo'n vermoeden dat de situatie zonder interieurfilter aanzienlijk beter zou zijn. (Hierbij denk ik ook aan "vroeger").
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

willem

6e versnelling

  • Berichten: 1999
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Bericht29 aug 2010, 12:21

Merk weinig verschil met de huidige of eerdere auto's.
Beslagen ruiten waren en zijn nog steeds een probleem ( Zonder airco gebruik )

Oplossingen bij, oudere, voertuigen zonder airco zijn:
-Ruiten goed schoonhouden,
-Blazer vol op de voorruit,
-Zonnekleppen naar beneden,
-Portierramen op een kier zodat de luchtstroom naar buiten kan.

Bij voertuigen, met airco, zijn:
-Ruiten goed schoonhouden,
-Interieurfilter bij elke beurt laten vervangen,
-Airco aanzetten. Waarom zou je die niet gebruiken als hij er in zit?

Bij beslagen ruiten in de winter als de airco niet werkt zoals hij behoort te werken:
-Zie oplossingen voertuigen zonder airco,
-Bouw een standkachel in. Bij de diesel is er alleen een uitbreidingsset nodig.
Een dag niet gezongen is een dag niet geleefd.

Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )Afbeelding
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 )Afbeelding
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort.Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht29 aug 2010, 15:09

Jouw tips komen overeen met de mijne....
Toch merk ik (zonder airco gebruik) wel degelijk een verschil met "vroeger". Dat verschil komt het sterkst naar voren bij extreme regenval. Mijn filosofie/vermoeden is dat er op zulke momenten een "verzadiging" van vochtopname door het interieurfilter plaats vindt. Ofwel verwarming/luchtstroom hebben de grootste moeite om het vocht in het papier "weg te werken". Blazen "vol op de voorruit" levert op dat soort bijzonder extreme omstandigheden een voorruit op die eerder nog sneller beslaat: exceptioneel vochtige lucht wordt tegen die ruit geblazen.

Maar....: ik heb dit nu 2x meegemaakt in bijna 2 jaar. Onder normale omstandigheden geen centje pijn.
Overigens vervang ik dat filter bij 20.000. Het ding is dan zodanig vervuild dat dit gerechtvaardigd is.
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

willem

6e versnelling

  • Berichten: 1999
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Bericht29 aug 2010, 15:22

lion schreef:Overigens vervang ik dat filter bij 20.000. Het ding is dan zodanig vervuild dat dit gerechtvaardigd is.

Dat zeg ik, bij elke beurt vervangen.
Een dag niet gezongen is een dag niet geleefd.

Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )Afbeelding
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 )Afbeelding
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort.Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht29 aug 2010, 16:21

Ik had er overheen gelezen.... :oops:
Is niet conform schema, maar wel een advies waard. Overigens was mijn motorluchtfilter (vervang ik altijd bij 30.000) schoner dan het int. filter.....! :-o
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

Wimmie70

3e versnelling

  • Berichten: 115
  • Geregistreerd: 05 aug 2010, 15:52
  • Woonplaats: Hoorn

Bericht29 aug 2010, 16:37

Sinds ik de tip van de volvo dealer gekregen heb om de airco altijd aan te laten omdat deze anders kapot kan gaan rij ik altijd met airco aan.
Dit zou te maken hebben met een koppeling die gaat lekken als je hem niet regelmatig gebruikt.
Als ik de airco uitzet voel ik meteen de lucht vochtig worden en dan wordt het al snel benauwd.
Ik zie trouwens ook niet in waarom ik de airco uit zou zetten, als ik dat doe zie ik op de verbruiksmeter van de boardcomputer geen verschil.
Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD 185 pk GT-M (2009)
Afbeelding
Volgende

Keer terug naar Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast

cron