Het is nu 20 maart 2019, 09:54

Vastzittende achterremmen

voor algemene zaken over het algemene onderhoud

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

Simmetje

1e versnelling

Vastzittende achterremmen

Bericht23 feb 2019, 11:52

Vandaag mijn Mazda 6 weer opgehaald na een onderhoudsbeurt met apk. De beurt zelf veel mee (350 EUR incl. nieuwe ruitenwissers en een paar lampjes).

Als enige opmerking kreeg ik mee dat de remzuigers van de achterremmen nogal stroef gaan en de remtangen (of is het remklauwen) vervangen moeten worden. Inclusief remblokken moest ik uitgaan van ca. 600 EUR wat ik best pittig vind. Volgens de garage konden ze het nu nog een keertje fixen, maar moet ik er vanuit gaan dat het de volgende beurt wel vervangen moet worden.

Is dit normaal qua prijs of zijn hier voordeligere oplossingen voor?

Advertentie

Sander

Automaat

Re: Vastzittende achterremmen

Bericht23 feb 2019, 18:14

Voor beide remmen 600 euro? Was zeker niet bij een dealer?
Helaas zijn de onderdelen nogal duur. :-(
Het is zeker geen vreemde prijs.
Mazda6 Sportbreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease+ (2015) Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

Rickheuvel

3e versnelling

Bericht24 feb 2019, 20:58

Ik heb mijn remschijven en klauwen eens laten vervangen bij een man die het thuis doet. Was 300 euro kwijt
Sinds 2006 mazda 323 1 op 16.
Sinds april 2015 een mazda 6 uit juni 2010, 2 liter disi, business+.1 op 13.

Baas

1e versnelling

Bericht13 maart 2019, 01:19

Simmetje schreef:Vandaag mijn Mazda 6 weer opgehaald na een onderhoudsbeurt met apk. De beurt zelf veel mee (350 EUR incl. nieuwe ruitenwissers en een paar lampjes).

Als enige opmerking kreeg ik mee dat de remzuigers van de achterremmen nogal stroef gaan en de remtangen (of is het remklauwen) vervangen moeten worden. Inclusief remblokken moest ik uitgaan van ca. 600 EUR wat ik best pittig vind. Volgens de garage konden ze het nu nog een keertje fixen, maar moet ik er vanuit gaan dat het de volgende beurt wel vervangen moet worden.

Is dit normaal qua prijs of zijn hier voordeligere oplossingen voor?

ja hoor... maar wat hebben ze nu gefixed dan. Remmen werken allemaal hetzelfde. een zuiger aan de ene kant van de remschijf in de remklauw, en 2 geleide pinnen die de remtang zoals jij noemt bedient aan de andere kant van de remschijf. De zuiger kan inderdaad vast gaan zitten (vaker remvloeistof vervangen) of de geleidepinnen gaan vast zitten. meer is het niet.De geleide pinnen gaan vaker vast zitten dan de remzuiger. Vaak scheurt het rubbertje zodat er water bij komt en roest of het vet wordt hard.Vaak volstaat om de boel even los te schroeven, schoonmaken en de geleide pinnen schoon te maken en opnieuw met keramisch vet weer in te vetten, eventueel rubbertje vervangen. Indien de zuiger muur vast zit, of een nieuwe remklauw kopen, of eerst de zuiger er gewoon uithalen (als dat nog lukt) en schoonmaken en dan kijken wat je moet vervangen en eventueel een revisie setje kopen.

welke Mazda 6 heb je?
Mazda 6 2015 TS+ 145pk op LPG (Prins DLM3)

Keer terug naar Onderhoud