Het is nu 18 okt 2018, 07:59


Multiriem

voor algemene zaken over het algemene onderhoud

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Multiriem

Bericht21 mei 2017, 21:36

Na bijna 160.000 Km. is mijn multiriem aan vervanging toe, aldus mijn dealer. Niet slecht, 120.000 is blijkbaar standaard. Nu heeft deze alle voor 160.00 Km noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd, behalve het vervangen van die riem. Nu denk ik eraan om die riem er zélf maar op te zetten, lijkt me best te doen. Alléén is er wat weinig ruimte en zijn er wat veel wielen waar 'ie omheen moet. :-o
Ik heb al gezocht naar een tekeningetje, maar niets gevonden. wél een filmpje van de vervanging van de riem van een Mazda 3, dat was snel gepiept... Op de brug, dat dan weer wél! :lol:
Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens mij moet ik de spanrol ergens kunnen ontspannen en blokkeren, maar wat is de spanrol? Het lijkt mij de kleinste van de 2 waar de "vlakke kant" van de riem overheen gaat..

Mijn versnellingspook is overigens ook aan vervanging toe, ik denk dat ik er maar een in Duitsland ga bestellen, bij http://www.innovativcar-tech.de/en/
Ik denk gewoon alles zwart, zonder kerst- ehh ledverlichting :-))
Uiteraard heb ik liever de originele, maar Mazda kan goed rekenen.... Mocht iemand nog tips hebben?? :hmmm:
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+

Advertentie

Offline
Avatar gebruiker

tmarcske

5e versnelling

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: 26 mei 2014, 15:18
  • Woonplaats: Lommel

Re: Multiriem

Bericht21 mei 2017, 23:30

Misschien eens proberen hetzelfde te doen als bij een distributieriem vervangen: in de lengte doorsnijden, 1 helft weghalen, de nieuwe riem erop puzzelen en dan het 2de deel verwijderen en de nieuwe riem aanschuiven. Als je er een beetje bij kunt, denk ik dat dat t makkelijkst is (en je geen rollen moet vervangen).

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
{Mazda 6 II 2.2d sportswagon '12}
{Ford Galaxy MK3 2.0d Ghia '06 (van de vrouw)}
{Mitsubishi Sapporo 2.4glxi '89 (in de garage)}
{Mazda 626 VI 2.0d station '00 (in Afrika)}
{Mitsubishi Colt C50 1.5glxi Supertop '90 (in heaven)}
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Multiriem

Bericht22 mei 2017, 22:54

Nooit aan gedacht, is ook een idee. Ik zou het eens kunnen proberen, maar ik vraag me af of het een beetje te doen is, gezien het feit dat die riem nu (waarschijnlijk) zo'n 160.000 Km mee gaat... Bést wel stevig us... :-?
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline
Avatar gebruiker

Cavemania

Moderator

  • Berichten: 14449
  • Geregistreerd: 07 jul 2008, 22:00
  • Woonplaats: Zuid-west Drenthe

Re: Multiriem

Bericht23 mei 2017, 16:36

Gewoon doen zoals het hoort. Alle poelies juist zetten, bij de merktekens. Disteibutieriem er af. Waterpomp, looprollen en spanner vervangen. Nieuwe riem monteren. Motor een aantal keren ronddraaien en kijken of de merktekens nog goed staan.

Denk er aan dat als je het niet goed doet je motor behoorlijk schade kan oplopen.

Wil je niet ontmoedigen maar wel even wijzen op de risico's.
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011

Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot 01-03-2017
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline MY2010 Pepper Gray Metallic 01-03-2017 tot heden Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

Akita

6e versnelling

  • Berichten: 1332
  • Geregistreerd: 09 nov 2008, 21:48
  • Woonplaats: Belgische Kempen

Re: Multiriem

Bericht23 mei 2017, 17:34

Cavemania schreef:Gewoon doen zoals het hoort. Alle poelies juist zetten, bij de merktekens. Disteibutieriem er af. Waterpomp, looprollen en spanner vervangen. Nieuwe riem monteren. Motor een aantal keren ronddraaien en kijken of de merktekens nog goed staan.

Denk er aan dat als je het niet goed doet je motor behoorlijk schade kan oplopen.

Wil je niet ontmoedigen maar wel even wijzen op de risico's.

Gaat niet over de distributieriem maar over de riem van airco, waterpomp, ... heeft geen merktekens, zijn allemaal poelies zonder tanden waar die over loopt. Je moet enkel zien dat hij overal terug over zit :-))
Mazda 6 III Sedan SKYACTIV-D Executive 175 pk Snowflake White Pearl Afbeelding
Mazda MX-5 ND Skycruise 2.0 Snowflake White Pearl Afbeelding

Now: Mazda 6 III Sedan SKYACTIV-D Executive 175 pk Snowflake White Pearl, Mazda MX-5 ND Skycruise 2.0 Snowflake White Pearl, Mazda 323F 1.6
Before: Mazda 818 Coupe, Mazda Rx7, Mazda 323 1.6i GTX, Mazda 323F GRSi, Mazda 323F TDVi, Mazda Premacy TDVi, Mazda 5 CDVi HP, Mazda 6 II HB Active 2.0 CDVi
Offline
Avatar gebruiker

Cavemania

Moderator

  • Berichten: 14449
  • Geregistreerd: 07 jul 2008, 22:00
  • Woonplaats: Zuid-west Drenthe

Re: Multiriem

Bericht24 mei 2017, 22:32

Niet goed gelezen, oeps.

Multiriem, goed te doen. Hoef je ook niet half door te snijden. Goed kijken hoe hij zit. Oude er af nieuwe er op. Wel ff de spanner ontspannen en weer op de juiste spanning zitten. Vaak is dat de dynamo.
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011

Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot 01-03-2017
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline MY2010 Pepper Gray Metallic 01-03-2017 tot heden Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Multiriem

Bericht25 mei 2017, 12:21

Bedankt voor de tips allemaal, merktekens staan er gelukkig niet op, dat scheelt! :-) Het proleem is dat het een beetje lastig te zien is, er is nogal weinig ruimte tussen de poelie's en spatscherm... Als 'ie eraf ligt en je weet het niet meer zijn er 10.000 mogelijkheden.... Beetje overdreven, ik weet 't :-)) Ik ga maar eens een tekeningetje maken en naar de dealer voor een paar starlock ringen voor de knakkende stoel!
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Multiriem

Bericht09 jun 2017, 22:49

Inmiddels is de knak in de stoel verdwenen na ket plaatsen van een nieuwe Starlock ring (GS 1N-88-356) en is de riem vervangen. Linker voorwiel eraf, stuk kunststof even opzij halen en met sleutel 14 (met verlenging) rechtsom de druk van de spanrol van de riem af halen en met een ty-rap vastzetten aan de ophanging van het voorwiel. Vervolgens de riem vervangen, best lastig zonder brug, maar met een ijzerdraadje kon ik 'm beneden opvissen en over de rollen leggen :-)
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline

marius

3e versnelling

  • Berichten: 114
  • Geregistreerd: 24 okt 2009, 08:01

Re: Multiriem

Bericht18 dec 2017, 22:11

Hallo,

Ik heb eveneens last van een piepende multiriem. Kan ik hier voorlopig iets aan doen (bijspannen, anti-slip spray,...?) tot dat ik binnen enkele maanden toch op groot onderhoud / vervangen distributieriem ga? Indien mogelijk met foto zou super zijn om te weten waar de multiriem zich juist bevind :-).

Greets

Marius

Keer terug naar Onderhoud

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten