Het is nu 19 okt 2019, 14:20

motor komt niet goed op toeren

(alles m.b.t. de motor)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

Mazda-Only

1e versnelling

motor komt niet goed op toeren

Bericht06 jul 2019, 13:34

hallo, ik heb een tijdje terug een mazda 6 2.3i sportbreak gekocht. nu is de motor kapot gegaan en heb ik een andere motor er ingehangen met een erkent monteur. de motor loopt en alles werkt. alleen de motor komt niet goed op toeren.
nu is het blok wat kapot is gegaan uit 2002 en de nieuwe motor uit 2007.
we hebben van alles na gekeken en alles is over gezet van de oude naar de nieuwe motor.
nu merk ik wel dat als ik de koppeling intrap dat het toerental drastisch naar beneden zakt tot bijna afslaan toe.
zelf kom ik er niet meer uit. ik hoor graag antwoorden tegemoet en hopelijk zijn er andere die me hier in verder kunnen helpen.

alvast bedankt

Advertentie

Cavemania

Moderator

Re: motor komt niet goed op toeren

Bericht07 jul 2019, 13:30

Weet je zeker dat deze motor wel uitwisselbaar is? Het model 2002 is anders dan die uit 2007. Het 2007 model is een facelift model wat misschien ook een andere sturingscomputer heeft of een andere opbouw van motor en componenten
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding 23-12-2015 tot heden
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 121pk 2007 Silver Contrail Mica, 150pk, 380nm gechipt 08-04-2011 tot 23-12-2015 Afbeelding
Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD 120pk 2003 Sparkling Silver Metallic 17-08-2007 tot 04-04-2011

Mazda3 1.6 Touring 2004 Sunlight Silver Mica Afbeelding 11-04-2013 tot 01-03-2017
Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline MY2010 Pepper Gray Metallic 01-03-2017 tot heden Afbeelding

Rstoelwinder

1e versnelling

Bericht07 jul 2019, 16:41

Het is misschien de moeite waard om even te kijken naar de aansturing van de gasklep, deze is elektronisch gestuurd en door verkeerde signalen kan het zijn dat de klep niet goed opent of opent en sluit wanneer deze moet openen.

Wat Cavemania zegt is hoogstwaarschijnlijk het euvel. Ergens in de aansturing kan het probleem zitten.

Als je een motorcode hebt van de oude en nieuwe kan ik even kijken in de bedradingsschema of er een duidelijk verschil zit.

Ik neem aan dat de nieuwe motor ook een 2.3 is ? en zijn de ECU en kabelboom van de nieuwe motor aanwezig?
I did not lose my mind
It was mine to give away

Mazda-Only

1e versnelling

Bericht11 jul 2019, 18:40

De motor kpmt bij can deijne vandaan. Deze is via kenteken nagekeken en het type blok past gewoon. Alles is over gezet. Nu kan het zijn dat er iets kapot is gegaan tijdens het over zetten. Brandstofpomp. Sensor of iets anders. Ik ga vanavond nog eens aan de slag. Hopelijk kom ik op iets uit.

Mazda-Only

1e versnelling

Bericht12 jul 2019, 18:41

Helaas, loopt nog niet zoals het hoort. Er zit trouwens geen electrische gasklep op. Deze is nog met kabel. Is een auto uit 2002. Nu kwam ik er achter dat er 2 kabels verkeerd om zaten. Nu zijn deze weer op de juiste manier aangesloten maar tevergeefs. Maandag gaat de auto alsnog naar de garage. Ben weg gestuurd bij 1 omdat ze de auto niet uit konden lezen en de laptop vast liep. Wat raar is want bij de garage die de motor mee heeft in gebouwd kan de auto wel gewoon uitlezen.

Rstoelwinder

1e versnelling

Bericht18 jul 2019, 13:58

Dat is inderdaad vervelend, meestal als de auto niet goed loopt vanwege een kapotte sensor dan is deze terug te zien bij het uitlezen.

Geeft de auto storingen of is succesvol uitlezen nog niet gelukt?

Wat loont is om alle vacuumleidingen na te kijken, ervanuit gaan dat de koppeling goed is en deze de motor niet onjuist belast bij het intrappen.

Is de nieuwe motor geplaatst met de bijbehorende ECU ?

Ik weet niet waar je vandaag komt maar als je in de buurt zit kan ik hem wel uitlezen voor je.
I did not lose my mind
It was mine to give away

marksanne

2e versnelling

Bericht07 okt 2019, 18:11

Ik heb geen ervaring met motorswaps van dit type maar diverse Mitsubishi motoren gewisseld en als 'ie na alle logische eerste checks (vacuumlekken, stationairloop-motor, brandstofpomp, luchtmassameter of bougie/kabels/etc) niet of niet lekker liep was het vrijwel altijd een klein verschil in de aansturing (ECU). De 'juiste' ECU en bingo. Wellicht is dat hier ook het geval.

Keer terug naar Motor