Het is nu 19 sep 2018, 13:18

parkeersensoren aansluiten

(voor vragen over de elektrische systemen)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

Lanfranco

1e versnelling

parkeersensoren aansluiten

Bericht16 jan 2015, 13:56

Beste leden, kan iemand mij vertellen waar ik de draad van de achteruitrijlamp kan aftakken voor het aansluiten van de voedingsdraad van de parkeersensoren en misschien ook wat de kleurcode is? Ik kan ook in het instruktieboek ook niet vinden welke zekering voor de achteruitrijlamp is.Het gaat om een M6 uit 2010 hatchback. Alvast bedankt! mvrgr. Lanfranco

Advertentie

Roytjuh

4e versnelling

Re: parkeersensoren aansluiten

Bericht24 jan 2015, 11:38

Je zit in de verkeerde sectie van het forum qua bouwjaar, maar voor mijn 6 heb ik afgetapt bij de schakelaar op de bak voorin.
maar dat is omdat ik geklooi kreeg (storing) met de spanning toen ik bij het achteruitrijlicht probeerde af te tappen.
voor op de bak zelf zit ik namelijk voor alle electronische tools van mazda zelf.

maar wellicht dat voor de M6.2 het geen probleem geeft, mijn pa heeft een 3 uit 2014 en kon wel bij het achterlicht weg tappen.
Mazda 6-1 Exclusive 2.0 Carbon Grey

Lanfranco

1e versnelling

Bericht26 feb 2015, 12:55

Beste Roytjuh
Bedankt voor je antwoord.
Sorry voor de late reactie maar dat had zijn reden. Ik heb inmiddels de draad afgetakt uit de voorste linker raamstijl en het werkt nu perfect! Ik heb geen storing kunnen waarnemen en ik was er wel bang voor omdat ik niet weet of deze Mazda is uitgerust met het Canbus systeem. Overigens is de stroomafname slechts 175mA max! Aftakken uit de achterlichtunit gaat natuurlijk niet omdat de achteruirijlamp in de achterklep zit (Hatchback). En de draad aftakken op de versnellingsbak ging ook niet omdat ik er niet bij kon komen. De trekhaak geeft geen storing! Het is in de raamstijl de zwarte draad en voor diegene die het ook willen proberen: Alleen de draad opzoeken met een diodetestlampje i.v.m. het ongewild activeren van de gordijnairbag!!! De installatie is wel lucratief: De dealer vroeg 650 Euro en ik ben nu voor 40 Euro en een middag knutselen klaar!
mvrgr. Lanfranco

mitiji

1e versnelling

Bericht21 sep 2015, 18:47

Beste,

Ik heb een Mazda 6 Hatchback automaat van 2009 en zou ok parkeersensoren willen monteren
maar heb dus zoals U een probleem met het aftakken van de stroomdraad van het achteruitrijlicht.
Misschien kunt U mij helpen met enkele aanwijzingen voor het vinden van de draad en eventueel
een schets van uw installatie.

Met vriendelijke groeten,

Lanfranco

1e versnelling

Bericht07 okt 2015, 11:03

mitiji schreef:Beste,

Ik heb een Mazda 6 Hatchback automaat van 2009 en zou ok parkeersensoren willen monteren
maar heb dus zoals U een probleem met het aftakken van de stroomdraad van het achteruitrijlicht.
Misschien kunt U mij helpen met enkele aanwijzingen voor het vinden van de draad en eventueel
een schets van uw installatie.

Met vriendelijke groeten,

Beste mitiji

Ik zou niet weten wat ik hier nog aan toe moet voegen. Misschien dit: Linker voorsteilbekleding lostrekken en de zwarte draad opzoeken in de kabelboom. En let op: met diode (led) testlampje even testen of hier spanning op staat bij het inschakelen van de achteruit! Ik had een simpel led testlampje gekocht in de bouwmarkt en het uiteinde verlengt d.m.v. een kroonsteentje en dan het uiteinde van een naald hierin geschroefd. Met het scherpe uiteinde van de naald prik je dan door de isolatie om te kijken of er spanning op de draad staat! Als je dan de goede draad gevonden hebt tak je deze draad af en trekt hem door de dorpel naar de regelunit die ik bij het reservewiel geplaatst had. De bekleding van de dorpel is eenvoudig los te trekken. De rest wijst vanzelf. Ik kan geen afbeelding meesturen omdat ik deze auto inmiddels weer heb ingeruild (voor precies dezelfde) omdat ik besturingsproblemen had die de dealer niet heeft kunnen oplossen. Bij deze 6 hoef ik geen sensoren te plaatsen want deze heeft ze al voor en achter.Ik
hoop dat e. en a. voor U duidelijk genoeg is!
mvrgr. Lanfranco

mitiji

1e versnelling

Bericht20 okt 2015, 17:56

Beste Lanfranco ,
Bedankt voor de informatie !
Mvg.

Keer terug naar Elektrisch/elektronisch