Het is nu 19 sep 2018, 13:17


Accu

(voor vragen over de elektrische systemen)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Sander

Automaat

  • Berichten: 5595
  • Geregistreerd: 06 mei 2010, 17:11

Re: Accu

Bericht02 mei 2016, 23:42

Een accu is niet altijd goed door te meten.
Mijn 6 (diesel) is een aantal keer in korte tijd met een lege accu komen te staan.
Dit terwijl het doormeten van de accu aangaf dat de accu goed zou moeten zijn.
Omdat de accu zover ik wist al bijna 6 jaar oud was toch de accu vervangen en weg startproblemen.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

Advertentie

Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Re: Accu

Bericht03 mei 2016, 21:22

Een goed inzicht in lading en conditie van de accu is het meten van het s.g. van het zuur van de respectievelijke cellen....
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

willem

6e versnelling

  • Berichten: 1999
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Re: Accu

Bericht03 mei 2016, 23:37

lion schreef:Een goed inzicht in lading en conditie van de accu is het meten van het s.g. van het zuur van de respectievelijke cellen....


In een ver verleden tijd wel, nu niet meer.
S.g kan goed zijn terwijl de inwendige weerstand in de cellen te hoog is.
Tegenwoordig kan het s.g. bij de meeste accu's niet meer opgemeten worden en nemen de autofabrikanten en accu leveranciers bij garantie gevallen geen genoegen meer met een test rapport waar het s.g. op staat maar willen ze stuk voor stuk een met een electronische tester gemaakt testrapport.
( Een garantie claim kan zelfs worden afgewezen als je het s.g. hebt gemeten omdat je daarvoor de doppen eraf moet halen en bij een onderhoudsvrije accu dat mag niet meer. )
Een dag niet gezongen is een dag niet geleefd.

Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )Afbeelding
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 )Afbeelding
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort.Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Re: Accu

Bericht05 mei 2016, 00:01

willem schreef:
lion schreef:Een goed inzicht in lading en conditie van de accu is het meten van het s.g. van het zuur van de respectievelijke cellen....


In een ver verleden tijd wel, nu niet meer.
S.g kan goed zijn terwijl de inwendige weerstand in de cellen te hoog is.
Tegenwoordig kan het s.g. bij de meeste accu's niet meer opgemeten worden en nemen de autofabrikanten en accu leveranciers bij garantie gevallen geen genoegen meer met een test rapport waar het s.g. op staat maar willen ze stuk voor stuk een met een electronische tester gemaakt testrapport.
( Een garantie claim kan zelfs worden afgewezen als je het s.g. hebt gemeten omdat je daarvoor de doppen eraf moet halen en bij een onderhoudsvrije accu dat mag niet meer. )


Niet 100% maatgevend, maar als indicatie is een s.g. meting wel degelijk nog steeds een aardig handvat. Bij "ongezonde" cellen is dan wel degelijk een achteruitgang te zien. Een diagnose testrapport (na laden) geeft b.v. spanning, capaciteit in Ah en laadtijd.
Als conditiemeting geeft een terugval (in tijd) van de spanning in combinatie met een s.g. meting nog steeds een aardige indicatie.
Fabrieksmatig worden Mazda's nog steeds voorzien van accu's met schroefdoppen. Juist om bij i-Stop systemen ook deze parameter te kunnen meten....
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Offline
Avatar gebruiker

willem

6e versnelling

  • Berichten: 1999
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Re: Accu

Bericht05 mei 2016, 21:33

Ach, we zullen maar denken dat ik er geen verstand van heb en uit m'n nek ***.

Heb maar met 3 auto importeurs en 1 accufabrikant te maken en dien daar de garantie aanvragen is,
Ze willen echter geen van allen een s.g rapport en alleen maar een electronisch test rapport.
Geen electronisch test rapport is afwijzen claim.
Je zult bij ons dan ook geen s.g. meter vinden. Ook omdat deze onbetrouwbaar zijn.
Doppen op de accu's? Inderdaad die zitten er bij sommige nog op. Alleen voor eventueel bijvullen.

Maar zoals ik al aangaf, Ik heb er geen verstand van.
Een dag niet gezongen is een dag niet geleefd.

Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )Afbeelding
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 )Afbeelding
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort.Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Re: Accu

Bericht06 mei 2016, 10:20

Ik ook niet met 30 jaar praktijkervaring en gesprekken met ter zake kundigen.... :-?
Een prima methode om te bepalen of je accu nog redelijk gezond is (althans bij start/stop systemen waarmee de meeste auto's tegenwoordig uitgerust zijn), is een correct functioneren van het start/stop systeem. Als er zich tenminste geen bijzondere omstandigheden hebben voorgedaan......
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
Vorige

Keer terug naar Elektrisch/elektronisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron