Het is nu 22 okt 2019, 14:17

Last van Krakende Bose Speakers?

(alles over Audio/CD/DVD/navigatie en telefonie)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

Yetello

3e versnelling

Last van Krakende Bose Speakers?

Bericht06 nov 2016, 17:02

Hallo allemaal,

Ik had van de week een behoorlijk krakende Bose speaker links voor. Alles uit de deurvakken gehaald om er zeker van te zijn dat er niets rammelt. Het was, zo te horen, echt de Speaker, die zal ik toch niet opgeblazen hebben? Zal de vrouw de knop eens flink open hebben gedraaid? Ik kon het me niet voorstellen.

Op een mooie regenachtige zondag middag de auto de garage in en op onderzoek uit. Deurpaneel is in een mum van tijd los alleen de stekkers zijn lastig met één hand lost te halen. 4 schroeven van de Speaker losdraaien en de speaker is vrij.

Tot mijn aller grootste verbazing (of toch eigenlijk ook weer niet) Is de Magneet behoorlijk gecorrodeerd door inwerking van vocht. Zo ook de binnenkant van de deur. En Mazda maar ontkennen dat ze geen roestprobleem hebben. Na het Dak, Deurscharnieren, automatische Koplamp levelings mechanisme, nu de beurt aan de deur en de speaker. Het verbaasd mij dat die speakers niet beter beschermd zijn. Had daar nu geen likje verf over gekund? Zijn toch aardig aan de prijs en tweedehands bijna niet in goede staat te vinden. Toch maar eens kijken of we dat niet kunnen fixen, kapot is hij toch al.

De oorzaak van het krakende geluid is dat de spoel niet meer vrij kan bewegen en schraapt langs de magneet. Dit wordt veroorzaakt doordat corrosie het metaal laat "uitzetten". En aangezien er maar aan één kant het vocht heeft ingewerkt op de magneet, is deze scheef gaan staan en zo de spoel belemmerd in zijn beweging. Na een grote hoeveelheid roest weg gekrabd te hebben en veel kracht (het zijn krachtige magneten in zo'n speaker) kwam de magneet pool vrij. Dit dient allemaal met enige voorzichtigheid te gebeuren om niet de spoel te beschadigen. Als alle corrosie is verwijderd kan de magneet pool weer op z'n plek en kan het lastige afstellen (om de pool exact weer in het midden te krijgen) beginnen. Na een uurtje prutsen fixeren we de Magneet pool en kan de speaker weer terug op z'n plek. Met een lekkere Bass Beat testen we de speaker en voilà, geen kraakje meer te bekennen.

Ben benieuwd hoe lang het goed gaat en wat het volgende roest probleem gaat worden.

Afbeelding
Roestig magneetje

Afbeelding
En Dito deur

Afbeelding
Zie hoe aan één kant de magneet is gecorrodeerd

Afbeelding
Magneet pool gecentreerd en gefixeerd
2008 Mazda 6 Sport 2.5L
2012 Ford Focus 1.6 Duratorq Titanium
1999 Mitsubishi Galant
2008 - 2017 Sikorsky S-92 AWSAR (do not own it but drive it almost every day)

Advertentie

Mister Lee

Moderator

Re: Last van Krakende Bose Speakers?

Bericht07 nov 2016, 09:28

Mooi fotoverslag! [emoji1360]
Mister Lee Mazda CX-5 SkyLease GT-M line - 36.000 km - 01-2017 Afbeelding
Mister Lee Chevrolet Spark 1.2 16V LT - 115.000 km - 09-2010 Afbeelding

Forum regels / Forum tips / Zoeken

Harm2

4e versnelling

Bericht29 nov 2016, 20:35

Goed dat je de oorzaak gevonden hebt. En bedankt voor de goede foto's. Wel schrikbarend van die roest... :-o
Mazda 6 II Sportbreak 2.0 GT-M line Stormy Blue (2011)

Sander

Moderator

Bericht29 nov 2016, 20:42

Helaas ken ik het probleem.
Ik heb zelfs een speaker weg kunnen gooien vanwege de roest.
Mazda heeft nog steeds een serieus roestprobleem en zolang ze dat glashard ontkennen zal het voorlopig ook niet opgelost worden...
Mazda6 Sportbreak SkyActiv-D 2.2 Skylease+ (2015)Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

Keer terug naar Audio/CD/DVD/navigatie/telefonie