Het is nu 15 dec 2017, 15:53


Remschijf probleempje

(voor alle overige mechanische vragen)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alliance

4e versnelling

  • Berichten: 261
  • Geregistreerd: 05 jan 2014, 19:08

Re: Remschijf probleempje

Bericht19 sep 2016, 18:22

Wat Willem vertelt klopt, de pad is kleiner dan de schijf en daardoor krijg je dit soort slijtage. Ik heb hetzelfde.

Wat ik zo online zie is dat de schijven op de vooras 25mm dik zijn origineel en achter 10mm. Daarvan mag er 2mm slijtage zijn normaal gesproken, dus 23 en 8mm. Schuifmaat ertussen steken en voorzichtig meten als je de ruimte ervoor hebt. Niet doen als ze gloeiend heet zijn natuurlijk.

En mijnautoonderdelen werkt perfect, ik haal daar ook vaak mijn onderdelen.
2008 - Zwartdak 6 II 2.0 S-VT Business+ - HB.
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Remschijf probleempje

Bericht21 sep 2016, 21:31

Ik ben al op de diverse websites aan het kijken, maar zoals gewoonlijk is het niet verstandig ervan uit te gaan dat daar de goede informatie op staat. Soms staan er verschillende diameters opgegeven voor zo'n schijf, en dat is dan een verschil van een mm of vijf... Zie die grootste er maar een op te krijgen... ]-|

Eerst maar eens uitzoeken wat de goede maten zijn! :-))

Ik vraag me trouwens af of de handrem wel goed werkt, ik ben nu in Oostenrijk, en nu gaat opvallen dat de auto gewoon gaat rollen als ik op een wat steilere plek sta met de handrem aangetrokken. Ik kan natuurlijk wel wat harder aan die rem sjorren, maar dat lijkt me niet de bedoeling, hij moet ook weer eens van de handrem af! :hmmm:
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Remschijf probleempje

Bericht22 sep 2016, 19:16

Jammer trouwens van dat remstof, ik had begrepen dat dat juist minder zou moeten zijn met Ferodo. :-o

Zo te zien (en voelen) moeten de schijven achter toch binnenkort vervangen worden, maar ik denk dat ik ze toch ga nameten, uit nieuwsgierigheid! ;-)
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Remschijf probleempje

Bericht29 jul 2017, 14:36

Inmiddels heb ik alles van Brembo, zowel de blokken als de schijven. Remt als de béste en een stuk minder remstof. Alleeeen, de remmen voor piepen soms, ik ga maar eens kijken of ze de shims niet stiekem weggelaten hebben. :-?
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline
Avatar gebruiker

Sander

Automaat

  • Berichten: 5508
  • Geregistreerd: 06 mei 2010, 17:11

Re: Remschijf probleempje

Bericht29 jul 2017, 17:09

Ik heb ook Brembo schijven en blokken voor en inderdaad piepen ze.
Volgens een collega die Brembo op zijn Nissan heeft komt dit omdat de blokken vrij hard zijn.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)
Offline
Avatar gebruiker

Tik

6e versnelling

  • Berichten: 1555
  • Geregistreerd: 10 dec 2009, 09:37

Re: Remschijf probleempje

Bericht31 jul 2017, 16:07

Sander schreef:Ik heb ook Brembo schijven en blokken voor en inderdaad piepen ze.
Volgens een collega die Brembo op zijn Nissan heeft komt dit omdat de blokken vrij hard zijn.


dat piepen; komt naar mijn mening vooral doordat je nieuwe blokken op ingeremende schijven gebruikt.
##### Mazda 2 1.3 (2016-*) #####
##### Mazda 6 2.3 (2012-*) #####
##### Mazda 323 1.3i 16v (2004 - 2012) ##### EOL
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Offline
Avatar gebruiker

Sander

Automaat

  • Berichten: 5508
  • Geregistreerd: 06 mei 2010, 17:11

Re: Remschijf probleempje

Bericht31 jul 2017, 17:18

Gaat in mijn geval niet op aangezien ik blokken en schijven vervangen heb.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Remschijf probleempje

Bericht02 aug 2017, 20:16

Dat is bij mij dus ook het geval, maar ik zal eens controleren of ze die shims geplaatst hebben.. :-?
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline
Avatar gebruiker

tmarcske

5e versnelling

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: 26 mei 2014, 15:18
  • Woonplaats: Lommel

Re: Remschijf probleempje

Bericht03 aug 2017, 23:43

Heb onlangs de blokken voor zelf vervangen. Zit nu merk Abs onder. Schijven waren goed (was echt net op tijd). Geen piepen (met shims), weinig stof en goed remmen. Uiteraard is wel alles goed gereinigd en de juiste delen van keramisch vet voorzien. Glijplaatjes ook vervangen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
{Mazda 6 II 2.2d sportswagon '12}
{Ford Galaxy MK3 2.0d Ghia '06 (van de vrouw)}
{Mitsubishi Sapporo 2.4glxi '89 (in de garage)}
{Mazda 626 VI 2.0d station '00 (in Afrika)}
{Mitsubishi Colt C50 1.5glxi Supertop '90 (in heaven)}
Offline
Avatar gebruiker

Mister Lee

Moderator

  • Berichten: 6007
  • Geregistreerd: 15 jan 2008, 15:40
  • Woonplaats: Haarlem

Re: Remschijf probleempje

Bericht14 sep 2017, 12:25

Bij mij bleef het ook piepen tot ze op mijn aandringen de shims er weer op hebben gezet.
Mister Lee Mazda 6 Sportbreak 2.5i S-VT Executive - 150.000 km - 04-2009 Afbeelding
Mister Lee Chevrolet Spark 1.2 16V LT - 101.000 km - 09-2010 Afbeelding


Forum regels / Forum tips / Zoeken
Offline
Avatar gebruiker

Hungryhorse

2e versnelling

  • Berichten: 72
  • Geregistreerd: 09 jun 2013, 16:54

Re: Remschijf probleempje

Bericht16 sep 2017, 00:01

Bij mij zitten ze er ook weer op. Ze waren zonder shims gemonteerd met een hoop gepiep als gevolg, >-) mét shims alleen nog af- en toe een beetje bij het achteruit rijden.
Mazda6 II 2.0 VT Buisiness+
Offline

MX56

1e versnelling

  • Berichten: 22
  • Geregistreerd: 30 nov 2015, 22:38

Re: Remschijf probleempje

Bericht07 okt 2017, 16:46

Ook ik bleef mij verbazen waarom de achterwielen elke keer zo zwart waren, zo'n harde remmer ben ik niet en laat de auto zoveel mogelijk uit te rollen ipv te remmen.

Tip: vervang de remslagen! Ook al zien ze er van de buitenkant nog goed uit, de binnenkant kan echter aangetast zijn waardoor ze zijn gaan 'opzetten' en de diameter dus kleiner is geworden. Wanneer er geremd moet worden wordt de vloeistof er met hoge druk doorheen geperst, wanneer de rem lo gelaten wordt kan de vloeistof minder makkelijk terugstromen en de rem dus iets aanloopt.

Dit was bij mij het geval, remslangen vervangen (aftermarket, abs €15,- per stuk) en je voelt alleen al dat ie makkelijker uitrolt, wielen minder zwart en misschien nog wel een gunstiger brandstofverbruik.

Gezien ik het zelf kan was ik dus voor €30,- klaar
Vorige

Keer terug naar Overige techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast