Het is nu 16 sep 2019, 10:55


Stugge schakeling

(zoals versnellingsbak, differentieel, etc.)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Logi-Raider

6e versnelling

  • Berichten: 1779
  • Geregistreerd: 24 okt 2008, 20:44
  • Woonplaats: Kortenhoef

Re: Stugge schakeling

Bericht11 nov 2008, 15:01

cami schreef:Ik ben erg blij met mijn nieuwe 6. Is inmiddels de 9e nieuwe Mazda. Heb echter met deze wel een probleem. Hij schakelt ontzettend stug, vooral van 1 naar 2 is niet echt gemakkelijk. Al mijn vorige Mazda's schakelden subliem. Nu ben ik van origine beroepschauffeur dus mag zeggen dat schakelen mij niet vreemd is. Zelfs schakelen zonder intrappen van een koppeling beheers ik, niet dat ik dat dan ook doe met mijn mooie karretje hoor. Zou graag willen vernemen of er meerderen zijn die dit probleem hebben.
Ik heb er nu 5000 km opzitten en bezit een 6 executive 2.0 diesel.


Is het geen automaat >-) (grapje) :-))
Mazda 6 2.3 S-VT active sport full-options
Xenon, Injen intake, Wl Parking-sensoren, Bose Audio, Climate/cruisecontrol, leder, 17"Velgen, Alu.racepads, k.bak spoiler, Navteq v.2009, Sharkfin, perf.remschijven.

Forum regels / Forum tips / Zoeken

Advertentie

Offline

TGO

2e versnelling

  • Berichten: 56
  • Geregistreerd: 29 jul 2008, 12:11
  • Woonplaats: Netherlands

Bericht03 dec 2008, 21:17

Schakelen van een naar twee bij koude motor en lage buitentemperatuur gaat nog steeds niet goed. Vandaag de dealer gebeld maar de monteur had deze problemen nog niet eerder gehoord :-o Ze willen er wel naar kijken. Hoop dat het wat opleverd :-?
Mazda 6 Sportbreak Touring 2.0 CiTD 2008

Davidovfr

Bericht06 dec 2008, 08:47

Cami,

Heb je al meer duidelijkheid over hoe je schakelprobleem door de dealer opgelost gaat worden? Ik heb hetzelfde probleem als jij. Stug vanuit neutraal in 1 en hakerig (je voelt als het ware de tanden in elkaar grijpen) van 1 naar 2. De andere versnellingen gaan goed (zowel op als neer).

Ik rijd zelf in een 2.0 diesel GTM (sportbreak) en heb er na 4 weken nu 4.000 km op staan. Ik constateer geen verbetering (nu het kouder wordt eerder andersom). Ik moet nog naar de garage om mijn klacht te melden, maar ben benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe.

Groeten David
Offline

cami

2e versnelling

  • Berichten: 62
  • Geregistreerd: 03 maart 2008, 20:18

Bericht06 dec 2008, 10:29

David,

Helaas kan ik je niets positiefs melden. Alhoewel ik een prima dealer heb en hun chef-monteur altijd zijn best doet problemen op te lossen sta ik er nu alleen voor. Hij vindt mijn klacht over het schakelen niet echt terecht. Wel heeft hij het "probleem" volgens zijn zeggen doorgegeven aan de importeur, maar dat is al een maand of 4 geleden. Ik schijn de enige te zijn. Het probleem wordt met deze kou inderdaad erger. Ook ik heb een 2.0 diesel, in de executive uitvoering.
Ben erg benieuwd hoe er bij jouw op gereageerd gaat worden.

Groet Carl

Eddy

Bericht06 dec 2008, 22:46

Als je zegt dat het bij kouder weer erger wordt laat jou dealer dan even uitzoeken of er een dunnere olie in de vers. bak mag(dit kunnen ze opvragen bij de leverancier van hun olieproducten), misschien bied dit wel een goede uitkomst.
Offline

cami

2e versnelling

  • Berichten: 62
  • Geregistreerd: 03 maart 2008, 20:18

Bericht06 dec 2008, 23:58

Dank Eddy, ga ik navragen.
Offline
Avatar gebruiker

willem

Automaat

  • Berichten: 2018
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Bericht08 dec 2008, 13:47

Eddy schreef:Als je zegt dat het bij kouder weer erger wordt laat jou dealer dan even uitzoeken of er een dunnere olie in de vers. bak mag(dit kunnen ze opvragen bij de leverancier van hun olieproducten), misschien bied dit wel een goede uitkomst.


Wat schrijft Mazda voor?
Je kan wel aan een olieleverancier vragen of het kan, maar die zegt al snel ja.
Belangrijker is of het van Mazda mag. Krijg je echt problemen en ze gaan kijken naar wat voor olie er in zit en ze zien dat het niet aan de Mazda specificatie voldoet is het helaas pindakaas, geen garantie.!! :-x
Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 (09-2009 / 07-2018)
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort. (10-2011 / 10-2018)
Kia Cee'd 1,6 GDI 20th Anniversary bj 03-2014 (07-2018 tot heden
Afbeelding
Volvo V40 T2 Nordic+, (MY2017), Electric Silver Inscription metallic (10-2018 / tot heden
Afbeelding

Eddy

Bericht08 dec 2008, 23:39

Er zijn voor verschillende landen verschillende specificaties, dit alles heeft met het klimaat te maken waar de auto zich in bevind( koude landen, dunnere olie, warme landen dikkere olie) en dit dan allemaal voor de zelfde versnellingsbak.
Een leverancier levert geen olie die niet gebruikt mag worden die anders zijn dan de specificaties van Mazda.
En met leverancier bedoel ik geen automaterialenshop of benzinepomp maar een oliemaatschappij die hier uitgebreid onderzoek naar doen, voor alle merken auto's.
Offline
Avatar gebruiker

willem

Automaat

  • Berichten: 2018
  • Geregistreerd: 13 feb 2008, 00:18
  • Woonplaats: Westland

Bericht08 dec 2008, 23:52

Een merkdealer kan precies zien welke olie een autofabrikant voorschrijft. Ongeacht in welk land hij zit.
Heb je helemaal geen olieleverancier voor nodig.

Werk zelf bij een bedrijfswagendealer en mijn ervaring met olieleveranciers is dat je als dealer heel goed moet controleren of de olie die hij aanbied wel in de auto die je verkoopt / repareerd mag.
Mazda 6 Sport 2,5 S-VT, GT-M, 170 Pk, Nav., Sunlight Silver, bj 08-2008 ( Ingeruild 01-10-2011 )
Mazda 3 Sport 2,0 S-VT, GT-M, 150 Pk, Galaxy Grey, bj 08-2007 (09-2009 / 07-2018)
Volvo V50 D2, (MY2012) DRIVe, Start/stop, Limited Edition, Electric Silver Inscription metallic, Standkachel met Tele-Comfort. (10-2011 / 10-2018)
Kia Cee'd 1,6 GDI 20th Anniversary bj 03-2014 (07-2018 tot heden
Afbeelding
Volvo V40 T2 Nordic+, (MY2017), Electric Silver Inscription metallic (10-2018 / tot heden
Afbeelding
Offline

TGO

2e versnelling

  • Berichten: 56
  • Geregistreerd: 29 jul 2008, 12:11
  • Woonplaats: Netherlands

Bericht18 maart 2009, 21:32

Volgende week wordt bij ons de versnellingsbak olie vervangen door een Premium 75/80 olie ipv 75/90. Hiermee zou het schakelen bij lage temperaturen moeten verbeteren.
Mazda 6 Sportbreak Touring 2.0 CiTD 2008
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht18 maart 2009, 23:03

Inderdaad is het 1 > 2 schakelen bij deze bak niet ideaal. Ik heb ze beter gehad.... Er waren Mazda's bij welke ik met de pink kon schakelen. Deze niet, althans niet het 1 > 2 verhaal. Maar: nothing is perfect en alles went! Overigens scheelt het stukken als er "ouderwets" geschakeld wordt; even koppeling op bij opschakelen en wat tussengas bij terugschakelen. Zit er bij mij min-of-meer ingebakken. :-?
Overigens vind-ie het incidenteel ook niet fijn om onmiddelijk na ontkoppelen in 1 gezet te worden. Dit wordt dan geweigerd. Even iets meer dan een fractie van een seconde tijd inlassen scheelt veel....
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)

sdirkx

Bericht13 aug 2009, 16:02

In de review op Autoweek lees je juist dat van 4 naar 5 bij de Mazda 6 lastig blijkt te gaan. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Offline

Mazzel6

4e versnelling

  • Berichten: 265
  • Geregistreerd: 15 apr 2008, 21:21

Bericht13 aug 2009, 16:52

lion schreef:Inderdaad is het 1 > 2 schakelen bij deze bak niet ideaal. Ik heb ze beter gehad....

Heb ik bij diverse auto's gehad. Behalve dat het hakeriger of zwaarder ging heb ik ook een keer een auto gehad die kraakte als ik te snel van 1 naar 2 wilde, schijnbaar het gevolg van doordrukken tegen de weerstand in door de voirge eigenaar. De synchromesh moet bij deze 2 verzetten het meeste toerenverschil overbruggen.
(Blij dat ik nu automaat rij)
MZ6-II 2008 Touring Automaat Sedan
Offline

TGO

2e versnelling

  • Berichten: 56
  • Geregistreerd: 29 jul 2008, 12:11
  • Woonplaats: Netherlands

Bericht14 aug 2009, 12:46

sdirkx schreef:In de review op Autoweek lees je juist dat van 4 naar 5 bij de Mazda 6 lastig blijkt te gaan. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?


Van 4 naar 5 gaat soepel zoals het hoort. Eerdere problemen zijn met de andere olie ook een stuk beter geworden.
Mazda 6 Sportbreak Touring 2.0 CiTD 2008
Offline
Avatar gebruiker

lion

6e versnelling

  • Berichten: 1182
  • Geregistreerd: 13 feb 2009, 20:42

Bericht14 aug 2009, 21:16

Geen centje pijn. Zou zelfs zonder gebruik van koppeling nog wel (zonder bijgeluiden) lukken.....
Historie: Een oude VW kever ('75-'76), Een stuk of 6 nieuwe VW's waar ik nog wel eens van droom als ik zwaar getafeld heb en liever vergeet ('76-'92), 2e hands Toyota Corolla ('92-'92)
Hierna Mazda's, alle nieuw: 323 1.6 Sedan ('92-'95)- 323 1.8 Sedan ('95-'98) - 323 1.8 Sedan ('98-'02) - 323 1.6 Sedan ('02-'05) - 3 1.6 Sedan ('05-'08) - 6 2.0 Sedan ('08-'13). CX-5 2.0 TS+ ('13-?)
VorigeVolgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron