Het is nu 20 maart 2019, 09:37

tikkend geluid MPS bij rijden

(alles m.b.t. de motor)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

TCD

1e versnelling

tikkend geluid MPS bij rijden

Bericht11 maart 2019, 14:15

Hoi,

Sinds enkele maanden rijd ik een zwarte MPS 6 uit 2008 (kenteken 96-ZG-LD voor de liefhebbers). Ik heb de auto gekocht bij garage Vaartland in Heerenveen. De auto is voorzien van een vrij nieuwe motor uit 2014. De vorige motor liep in de soep (onbekend waardoor). De toenmalige eigenaar heeft uit Amerika een gloednieuwe motor (gemodificeerde vvt) laten overkomen, voorzien van gesmede zuigers en drijfstangen. Facturen zijn hiervan aanwezig ;-). Dit blok heeft sinds 2014 iets meer dan 60.000 gelopen. Bij de swap is de distributie met alle toeters en bellen vervangen.

Daarnaast heeft de toenmalige eigenaar de motor iets laten kietelen. Het blok levert nu een vermogen van 308 pk met een fijne koppel.

Tot zover de inleiding. Nu het probleem.

De auto maakt bij het rijden een vervelend, tikkend geluid. Het komt onder de motorkap vandaan. Bij stationair draaien hoor ik het geluid niet. Ook als ik bij het stilstaan bijvoorbeeld 3.000 tpm draai. Ga ik echter tijden, dan hoor ik in elke versnelling een tikkend geluid. Het geluid reageert precies op mijn...............gaspedaal. Geef ik meer gas, dan wordt het geluid erger. Laat ik het gas los, dan hoor ik nagenoeg niets. Geef ik een beetje gas, dan hoor ik het geluid ook, maar dan minder.

Ik heb een lokale garage naar het geluid laten luisteren, via een stethoscoop. Hij vermoedt dat het geluid bij de versnellingsbak vandaan komt. Zeker weten doet hij dit niet. Hij heeft van dit model niet veel kennis (wel alles van Honda, maar dit terzijde). Op mijn verzoek heeft de auto wel een grote beurt gehad, waarbij alle vloeistoffen zijn vervangen. De motor- en versnellingsbakolie vertoonden geen sporen van slijtage (slijpsels oid).

Kent c.q. herkent iemand hier dit probleem? Is er wellicht op dit forum een MPS6 kenner, die mij uit de brand kan helpen? Ik irriteer me inmiddels mateloos tijdens het rijden.

Advertentie

Sander

Automaat

Re: tikkend geluid MPS bij rijden

Bericht11 maart 2019, 16:26

Misschien gek gedacht hoor, maar zijn het niet de kleppen of de injectoren?
Hoor je het geluid ook als iemand gas geeft en je zelf boven de motor hangt?
Mazda6 Sportbreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease+ (2015) Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

TCD

1e versnelling

Bericht11 maart 2019, 17:54

Nee, dat is juist het probleem. Het geluid hoor je alleen als je rijdt. Dat is juist het gekke :-|

Het zou natuurlijk klepstoters kunnen zijn, maar dan moet je dat toch ook stationair horen?????? Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen via mijn mobiele telefoon, maar je hoort dan amper wat.

Tik

6e versnelling

Bericht12 maart 2019, 12:19

Klinkt mij als speling op de ketting (wat ook een kwaal is) of drijfstang lagerschalen...
stastionair hoor je niks pas bij gas geven, krijg je een tikkend/kletterend geluid?

heb ik ook gehad :( viewtopic.php?f=4&t=4192&start=180#p117326
##### Mazda 2 1.3 (2016-*) #####
##### Mazda 6 2.3 (2012-*) #####
##### Mazda 323 1.3i 16v (2004 - 2012) ##### EOL
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Keer terug naar Motor