Het is nu 18 aug 2019, 06:52

schokken 2.0 s-vt

(alles m.b.t. de motor)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

ferry

4e versnelling

Re: schokken 2.0 s-vt

Bericht28 nov 2015, 18:45

geen oplossing maar een opmerking.

Volgens mij heeft de 2.0 motor sinds de face lift een verandering ondergaan.
Te weten directe benzine inspuiting tov inspuiting in het inlaatkanaal.
Kijk hier naar de link naar autoweek en vergelijk de motor gegevens.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=51445&id2=56298&cache=no

De directe inspuiting (direct in cylinder) had een zuinigere en krachtigere motor op moeten leveren.

Echter 1 groot nadeel is dat bij directe inspuiting er geen mengsel van benzine/lucht langs de inlaat kanaal en kleppen stroomt maar enkeld lucht.

het gehele inlaat traject wordt nu niet gereinigd door het mengsel... want de benzine wordt bij dit type motor direct ingespoten.

Gevolg is nu dat er mogenlijk vervuiling vn het inlaat traject en vervuiling op de inlaatkleppen kan plaatsvinden.

Ga maar eens googlen op bv " vervuild inlaat bij direct ingespoten benzene motor"

Er zijn al vele merken auto's die dit type inspuiting tegenwoordig gebruiken .... en reeds bij zeer lage kilometer standen problemen geven met onregelmatige loop en horten en stoten. Ik geloof zelfs dat ik wel een s zo dom ben geweest om voor een Frans type auto te kijken ... een Peugeot 508 met een 1.6 turbo direct ingespoten benzine.... Gelukkig snel erachter gekomen dat dit type zelfs bij TROS radar op tv is geweest met bovenstaande problemen. De enige oplossing in dit geval bleek een nogal omslachtige... het op een speciale manier reinigen van het inlaattraject.
Ik geloof zelfs dat ze het over stralen hadden dmv .....weet niet meer.
Mazda 6 sportbreak Active, 2.3 S-VT. 2003.... en gewoon weer een andere 2.3 S-VT gekocht...
Dit keer werd het een 4-2007 carbon black met 18 inch RX8 velgen ... fullll options en toen...........
Oeps .... een bmw 325i touring aangeschaft...
BMW helaas verkocht.... maar.... weer terug bij Mazda... een 2008 2.5 S-VT sportbreak
De 2008 2.5 S-VT exclusive ook weer ingeruild voor mijn 4e Mazda 6.... weer een 2.5 ... GTM dit keer.

Advertentie

tmarcske

5e versnelling

Bericht28 nov 2015, 20:57

Ook een benzine heeft tegenwoordig een EGR klep. Dat zal ongetwijfeld het probleem bij directe injectie vergroten. Misschien is die ook af te stoppen, net als de meeste diesels...
{Mazda 6 II 2.2d sportswagon '12}
{Ford Galaxy MK3 2.0d Ghia '06 (van de vrouw)}
{Mitsubishi Sapporo 2.4glxi '89 (in de garage)}
{Mazda 626 VI 2.0d station '00 (in Afrika)}
{Mitsubishi Colt C50 1.5glxi Supertop '90 (in heaven)}

knarkworst

3e versnelling

Bericht07 jun 2016, 14:53

Gelukkig heb ik hier nooit last van gehad met mijn 2.0 s-vt. Ik gebruik wel een K&N vervangersfilter waarin ik zelf ervaar dat de auto een stuk prettiger rijd en meer koppel heeft in lagere toeren. (Werd door mijn vader bevestigd) Die gelijk een Filter voor zijn auto had gekocht waarbij je weer geen reet verschil merkte.

Waar ik wel last van heb is het bokken in de 1ste versnelling als je het gas loslaat. Als het toerental terugzakt begint de auto rond 2000tpm te bokken. Erg prettig file rijden is dat niet.
Toyota Corolla Sedan 2001 1.6 VVTI Benzine
Mazda 6 II 2008 Business Plus 2.0 Benzine
Mazda 6 III 2013 Skylease TS+ 2.2 150Pk Diesel

Drikus

1e versnelling

Bericht14 mei 2017, 05:18

Ik heb de oplossing van het probleem bij mijn auto gevonden. Niet leuk om toe te geven maar het is niet anders...
Het oliepijl was te laag ! De motor verbruikte nooit olie en heb dat dus ook veel te weinig gecontroleerd. Helaas verbruikt hij nu wél veel olie.
Ik kwam daar achter toen ik een lange rit maakte en terloops eens het oliepijl toch maar eens controleerde, wat bleek: géén olie meer aan de meetstok!
Achteraf bleek het hoge olie verbruik weer te liggen aan een defecte PCV valve, (positive crankcase vantilation valve) maar dat terzijde. Maar door dat lage oliepijl werden de problemen veroorzaakt!
Euhm.. ik durf het niet te vertellen maar doe het toch.... ik moest 3 liter olie bijvullen om het weer op niveau te krijgen, geen gein....
Waarschijnlijk wordt er door het lage oliepijl iets niet goed aangedreven (klep ofzo?) en veroorzaakt het een gestotter bij een bepaald toerental.
Ik weet wel, nu ik het oliepijl netjes op pijl hou, het gestotter/ schokken over is : geen schokken / gestotter meer.
Waarschijnlijk is die PCV valve de echte de boosdoener die ervoor zorgt dat het olieniveau steeds te laag is en er teveel olieverbruik is. Waardoor het probleem van een stotterende motor optreed. Zoek maar eens op problemen met die klep en je zult zien dat daardoor het olieverbruik dramatisch toeneemt.
Helaas is het niet zo gemakkelijk om die pcv klep te vervangen: Het hele luchtfiltergebeuren én het inlaatspruitstuk moet eraf om erbij te kunnen. Het klepje/ valve stelt niet zoveel voor. maar om erbij te komen wel, helaas. https://www.youtube.com/watch?v=g3N_JQ4Mh-8 (is van een 2.3 maar is hetzelfde.
Dus: bij mij was het probleem veroorzaakt door een veel te laag olieniveau. Ik denk dat er maar weinig te vinden is over de oplossing van het probleem omdat niemand durft toe te geven dat hij het olieniveau niet controleerde....
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

ferry

4e versnelling

Bericht14 mei 2017, 05:24

Moet ook eerlijk toegeven dat ik te weinig controleer..... morgen doen... denk ik ... na de Formule 1... en Voetbal....

Nou ok, overmorgen controleer ik t.... :-?

PS... strakke tijd om te posten....nachtdienstje :up:
Mazda 6 sportbreak Active, 2.3 S-VT. 2003.... en gewoon weer een andere 2.3 S-VT gekocht...
Dit keer werd het een 4-2007 carbon black met 18 inch RX8 velgen ... fullll options en toen...........
Oeps .... een bmw 325i touring aangeschaft...
BMW helaas verkocht.... maar.... weer terug bij Mazda... een 2008 2.5 S-VT sportbreak
De 2008 2.5 S-VT exclusive ook weer ingeruild voor mijn 4e Mazda 6.... weer een 2.5 ... GTM dit keer.

marksanne

2e versnelling

Bericht30 apr 2018, 19:51

Ik heb ook overmatig olieverbruik bij mijn 2002 2.3L. Het hele blok zelf is kurkdroog aan de buitenkant, dus geen lekken daar, maar na nog wat meer uitzoekwerk lijkt het vooral die PCV klep te kunnen zijn. Er zijn vele meldingen over te vinden (en youtube videos) en... het is een pestklus bij die 2.3L motoren. Maargoed, ik ben wel wat gewend, dus ik heb net de onderdelen besteld (spotgoedkoop origineel via PartSouq of zoiets. Geen idee waar het vandaan komt, maar voor dat geld ga ik het de dealer niet vragen.

Voor 2.3L eigenaren die hetzelfde nodig hebben, dit zijn de Mazda productnummers:
pcv valve/carterpan ontluchtingsklep is denk ik de nederlandse term): L32513890A
pcv slang (misschien niet nodig, maar onmogelijk te beoordelen, dus ik bestel 'm meteen mee): LF1513895
Vorige

Keer terug naar Motor