Het is nu 23 mei 2018, 12:43


Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

(alles m.b.t. de motor)

Moderator: Moderators

  • Auteur
  • Bericht
Offline

keng

1e versnelling

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: 08 dec 2016, 23:41

Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht08 dec 2016, 23:55

Vandaag na diep nadenken besloten de knoop door te hakken om mijn mazda 6 2009, 2.0, 140pk een upgrade te geven:
- roetfilter verwijderd + weggeschreven uit de software.
- egr-klep dicht gezet
- Daarna op de testbank gezet (zie grafiek): 143pk en 342Nm
- Tuning gedaan.
- Opnieuw testbank: 174pk en 405Nm

De wagen trekt nu een pak vlotter op! |-)
Het gemiddelde verbruik vlak voor het vertrekken gereset voor een nieuwe meting, en na een uur rijden bleek dat een pak lager te liggen! (van 7,3l/100km normaal zit ik nu op 5,6l/100km!! :-o
Hypertevreden dus op het eerste zicht.

Alleen is er iets dat ik op de testgrafiek niet goed begrijp.
Afbeelding

Als ik het goed aflees ligt mijn vermogen onder de 1800 toeren NA de tuning nu LAGER dan voor de tuning?
Dit zou dus willen zeggen dat ik in lage toeren minder goed zou optrekken?

Wel zei de tuner ongeveer iets in de volgende trant (ik ben niet zo technisch aangelegd dus probeer het zo juist mogelijk uit te herhalen):
"Omdat uw roetfilter eruit is, is er nu minder tegendruk, en je zal je wagen daarom pas iets later voelen opkomen."
Ze hebben de katalysator trouwens laten zitten, want als ze die er ook uit zouden nemen zou dat effect (het "later opkomen") nog sterker zijn zei ie, en je zou ook mogelijk vermogenvalletjes kunnen krijgen door de wervelingen in die lege pot. Valt op te lossen met een pijp te steken, maar da's ni interessant voor de keuring natuurlijk...

Mijn vraag is dus: is dat "later opkomen" hetgene dat ik zie in de grafiek?
En is dit inderdaad te verwachten bij het verwijderen van de roetfilter?

Wie heeft daar verstand van...

Advertentie

Offline
Avatar gebruiker

tmarcske

5e versnelling

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: 26 mei 2014, 15:18
  • Woonplaats: Lommel

Re: Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht09 dec 2016, 08:19

Eigenlijk is je koppel een fractie lager onder de 1800t. Daardoor komt het vermogen ook lager uit. Je zit hier nog niet in het turbobereik en het koppel wordt inderdaad mede bepaald door de tegendruk in de uitlaat. Of dit echt goed merkbaar is betwijfel ik, maar wellicht merk je net iets meer een tragere reactie bij doortrekken vanuit lage toeren in een hoge versnelling.

Verstuurd met mijn N6P
{Mazda 6 II 2.2d sportswagon '12}
{Ford Galaxy MK3 2.0d Ghia '06 (van de vrouw)}
{Mitsubishi Sapporo 2.4glxi '89 (in de garage)}
{Mazda 626 VI 2.0d station '00 (in Afrika)}
{Mitsubishi Colt C50 1.5glxi Supertop '90 (in heaven)}
Offline
Avatar gebruiker

Sander

Automaat

  • Berichten: 5555
  • Geregistreerd: 06 mei 2010, 17:11

Re: Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht09 dec 2016, 11:54

Hmm...dat ga ik als ik thuis ben eens vergelijken met mijn grafieken.
Ik zou zeggen dat een turbo juist eerder op druk moet zijn, omdat je minder tegendruk krijgt, dus spint de turbo sneller op.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)
Offline

keng

1e versnelling

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: 08 dec 2016, 23:41

Re: Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht09 dec 2016, 13:55

Bedankt voor de reacties.

Op het eerste zicht valt mij alleen maar een verbetering in trekkracht op.
Maar ik moet wel zeggen dat niet echt de neiging heb in zeer lage toeren te rijden, zoals sommige dieselrijders.
Dus veel last zal ik er niet van hebben.

Maar de grafiek valt mij wel op, want als ik enkele andere tuning-grafieken bekijk online, dan zit de lijn "na tuning" meestal in zijn geheel boven de oude lijn.

Nu bedenk ik ook dat de roetfilter er al uit gesloopt was vòòraleer ze de eerste "ongetunede" meting deden.
Dus misschien verklaart dat niet die val vooraan in de grafiek na het tunen....
Offline
Avatar gebruiker

tmarcske

5e versnelling

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: 26 mei 2014, 15:18
  • Woonplaats: Lommel

Re: Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht11 dec 2016, 20:24

De turbo spint wel sneller op (steilere lijn), maar een fractie later dan voorheen. Als je niet heel laag toerig rijdt, merk je er denk ik niets van. Ikzelf ben wel een laagtoeren rijder overigens (90 in 6de cruisen bv).

Verstuurd met mijn N6P
{Mazda 6 II 2.2d sportswagon '12}
{Ford Galaxy MK3 2.0d Ghia '06 (van de vrouw)}
{Mitsubishi Sapporo 2.4glxi '89 (in de garage)}
{Mazda 626 VI 2.0d station '00 (in Afrika)}
{Mitsubishi Colt C50 1.5glxi Supertop '90 (in heaven)}
Offline
Avatar gebruiker

Sander

Automaat

  • Berichten: 5555
  • Geregistreerd: 06 mei 2010, 17:11

Re: Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht11 dec 2016, 20:38

Het is je bekend dat in lage toeren rijden slecht is voor je motor? De motor vervuild sneller. Daarnaast is het brandstofverbruik hoger dan dat je even terugschakelt. Zie de diverse topics hierover op dit forum.
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)
Offline
Avatar gebruiker

tmarcske

5e versnelling

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: 26 mei 2014, 15:18
  • Woonplaats: Lommel

Re: Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht11 dec 2016, 22:38

Jep, is me bekend. Echter combineer ik dagelijks laagtoeren doorgaande wegen met snelweg (+-140) 50:50 ongeveer. Ik blijf altijd net boven het "bromgebied" in de toeren, zodat de 6 toch lekker zuinig is.
Ow, en af en toe eens lekker pittig doortrekken in de bochtjes natuurlijk...[emoji2]

Verstuurd met mijn N6P
{Mazda 6 II 2.2d sportswagon '12}
{Ford Galaxy MK3 2.0d Ghia '06 (van de vrouw)}
{Mitsubishi Sapporo 2.4glxi '89 (in de garage)}
{Mazda 626 VI 2.0d station '00 (in Afrika)}
{Mitsubishi Colt C50 1.5glxi Supertop '90 (in heaven)}
Offline

Euro83

1e versnelling

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: 25 nov 2017, 08:44

Re: Wat denken jullie van deze testbankgrafiek na tuning??

Bericht27 nov 2017, 18:36

keng schreef:Vandaag na diep nadenken besloten de knoop door te hakken om mijn mazda 6 2009, 2.0, 140pk een upgrade te geven:
- roetfilter verwijderd + weggeschreven uit de software.
- egr-klep dicht gezet
- Daarna op de testbank gezet (zie grafiek): 143pk en 342Nm
- Tuning gedaan.
- Opnieuw testbank: 174pk en 405Nm

De wagen trekt nu een pak vlotter op! |-)
Het gemiddelde verbruik vlak voor het vertrekken gereset voor een nieuwe meting, en na een uur rijden bleek dat een pak lager te liggen! (van 7,3l/100km normaal zit ik nu op 5,6l/100km!! :-o
Hypertevreden dus op het eerste zicht.

Alleen is er iets dat ik op de testgrafiek niet goed begrijp.
Afbeelding

Als ik het goed aflees ligt mijn vermogen onder de 1800 toeren NA de tuning nu LAGER dan voor de tuning?
Dit zou dus willen zeggen dat ik in lage toeren minder goed zou optrekken?

Wel zei de tuner ongeveer iets in de volgende trant (ik ben niet zo technisch aangelegd dus probeer het zo juist mogelijk uit te herhalen):
"Omdat uw roetfilter eruit is, is er nu minder tegendruk, en je zal je wagen daarom pas iets later voelen opkomen."
Ze hebben de katalysator trouwens laten zitten, want als ze die er ook uit zouden nemen zou dat effect (het "later opkomen") nog sterker zijn zei ie, en je zou ook mogelijk vermogenvalletjes kunnen krijgen door de wervelingen in die lege pot. Valt op te lossen met een pijp te steken, maar da's ni interessant voor de keuring natuurlijk...

Mijn vraag is dus: is dat "later opkomen" hetgene dat ik zie in de grafiek?
En is dit inderdaad te verwachten bij het verwijderen van de roetfilter?

Wie heeft daar verstand van...
Het is misschien al even geleden maar waar heb je dit alles laten doen? Ik wil dit ook graag en ben op zoek naar een goede. Heb gehoord, van BR performance, maar wellicht zijn er nog meer..

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast