Het is nu 18 aug 2019, 06:54

Mazda 6 2.3L S-VT Sport - eindelijk die MPS sideskirts erop

(voor het optimaliseren & stylen van je 6)

Moderator: Moderators

• Auteur
  • Bericht

Tik

6e versnelling

Re: Mazda 6 2.3L S-VT Sport - uitlaat & pcv (carteronluchter

Bericht22 dec 2018, 21:57

Thnx voor je uitgebreide antwoord... kan ik mooi meenemen in het jaarlijkse onderhoud...
waar heb je de valve besteld?

De vlinderklep maak ik jaarlijks wel schoon... de in-als uitgang
##### Mazda 2 1.3 (2016-*) #####
##### Mazda 6 2.3 (2012-*) #####
##### Mazda 323 1.3i 16v (2004 - 2012) ##### EOL

Advertentie

marksanne

2e versnelling

Re: Mazda 6 2.3L S-VT Sport - uitlaat & pcv (carteronluchter

Bericht23 dec 2018, 00:57

Ik heb het besteld via partsouq.com, originele Mazda parts in originele mazda verpakking. Al vaker besteld, ook voor mijn Mitsubishi en Suzuki.

marksanne

2e versnelling

Re: Mazda 6 2.3L S-VT Sport - harde knal op de A12

Bericht07 jan 2019, 11:41

Twee weken terug rij ik over de A12 terug naar huis, een stapel zomerwielen achterin van de Swift (juist gewisseld) toen ik ineens een gigantische knal hoorde. Een vuistgrote klomp puin zag ik net voordat ik eroverheen reed. En dus te laat. De knal was gigantisch, ik wist zeker dat er iets stuk zou zijn. En aan de trilling in de auto en is het stuur dacht ik direct een (zeer) lekke band of misschien zelfs wel een aandrijfas die geraakt en krom was.

Meteen de afslag reeuwijk genomen en op de parkeerplaats van de tennisvereniging de auto opgekrikt en gekeken. Gelukkig bleek het 'slechts' een een de binnenzijde platgeslagen velg te zijn. Dat moest weer een ritje naar de velgenrichtspecialst worden... Helaas bleek vd Wouden in Waddinxveen gesloten te zijn tijdens de feestdagenperiode dus ik heb 1 dag rondgereden op het thuiskomertje.

Jongens... Wat rijdt dat beroerd. En wat ziet het er verschrikkelijk uit! Geel??! Really??! Moest dat echt Mazda... Het lijkt wel een 2CV.

De volgende dag de zomerset er maar weer onder gezet. Gezien de andere ET waarde en totaal andere look van die wielen heb ik dus de hele set maar gewisseld.

Intussen is de velg weer gericht en zit de winterset weer onder de auto. Kosten voor het richten en balanceren waren 100 euro.

Een paar plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Mocht ik dat wieltje nog 'ns nodig hebben dan valt 'ie iets minder uit de toon)

PS: het olieverbruik lijkt minstens met de helft gereduceerd na de carteronluchter-vervanging!
Laatst bijgewerkt door marksanne op 07 jan 2019, 13:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Tik

6e versnelling

Re: Mazda 6 2.3L S-VT Sport - harde knal op de A12

Bericht07 jan 2019, 13:17

altijd zuur zoiets...

Mooi dat het verbruik minder is !

marksanne

2e versnelling

Re: Mazda 6 2.3L S-VT Sport - vers en fris

Bericht02 jul 2019, 14:34

Tsjonge... Dat is lang geleden dat ik hier een update plaatste!

De Mazda rijdt nog vrolijk rond, ben er nog steeds mee in mijn nopjes.

Na een lange periode waarin mijn tijd vooral is opgegaan aan een camperombouwproject voor mijn zus heb ik, nu dat eindelijk klaar is, de Mazda maar 'ns wat liefde geven. Ik heb 'm in die 2 jaar ofzo misschien 2x gewassen, en een aantal keer door de carwash, maar jongens... Wat voelde die lak aan als schuurpapier! Niet normaal.

Dus: gewassen, begonnen met kleien, de dag erna (erg) vroeg doorgegaan met kleien, en wow! Dat was zo hard nodig. Eindelijk weer een schoon huidje. Daarna weer gewassen en tenslotte gewaxed. De voorruit in de rainX, de banden in de Meguirs endurance black gel. Hij ziet er weer toonbaar uit en... hij voelt zo zacht! Een echte poetsbeurt met een machine zou het nog een hele klap mooier maken, maar dat heb ik niet en kan ik niet.

En afgelopen weekend heb ik een lekker kleurtje gekregen, vooral in m'n gezicht. Nee... Ondanks het mooie weer was het niet (alleen) van de zon, maar goeddeels van een paar uur lassen! Ik lag anderhalve week terug al even onder de Mazda, pulkte aan wat stukjes roest en voor ik het wist zat er een vuistgroot gat in de bodem...

Dat zou onmogelijk APK okee zijn en terwijl ik de boel verder inspecteerde kwam ik nog meer rottigheid tegen. Laswerk aan de winkel dus. Twee stukken van 20x12cm bodemplaat vervangen en 1 dorpeldeel van 6x20cm. Krokant is een understatement!

Als ik zou willen zou ik nog wel een weekendje door kunnen halen om alles weer hard en vers te maken, maar dat komt volgend jaar wel weer. Dan pak ik opnieuw een lekker kleurtje mee van het laswerk. Veelal zonder laskap, oogjes dicht en lasje voor lasje de boel voorzichtig aan elkaar bakken, het goede metaal is meestal niet erg dik, dus lekker lange rupsen leggen is er niet bij.

Vandaag probleemloos door de APK gerold. Dat dan weer wel.

287000km op de teller en tsja, eigenlijk verder een probleemloze auto. Dus ik hou 'm lekker aan als daily. Aankomend weekend ga ik eindelijk de Mazda 6 MPS sideskirts met deurverbreder-stukken monteren! Whoohoo! Twee jaar na dato...

Afbeelding

Sander

Moderator

Bericht02 jul 2019, 14:46

Leuk dat je een update plaatst.
Zo te horen heb je er heel wat werk ingestoken, maar na 2 jaar mag dat dan ook wel. :-)
Hopelijk blijft de roest een beetje weg. Het zou niet de 1ste 6 zijn die weg moet vanwege de roest i.p.v. andere technische mankementen.
Gelukkig kan je zelf veel repareren.
Mazda6 Sportbreak SkyActiv-D 2.2 Skylease+ (2015), 206pk/455Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD TS (2009), 165pk/390Nm Afbeelding
Mazda6 Sportbreak 2.0i CiTD Touring (2006) Afbeelding
Mazda3 Sport 2.0i Active (2004)
Mazda MX-6 2.0i (1992)
Volvo 460 GL 1.7 (1989)

Joel_1987

2e versnelling

Bericht10 jul 2019, 14:46

Heb even door je project gebladerd, puik werk!!

Van een simpele Mazda naar toch wel echt veel meer een liefhebbers auto :up:
Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's met de MPS skirts en deurpanelen!!

Het verhaal over de carterontluchting ga ik bij mijn Mazda 3 2.0 ook eens checken, wellicht helpt dat ook bij het olieverbruik wat er sinds kort is.
Mazda 3 sedan GT-M 2006
Afbeelding

marksanne

2e versnelling

Re: Mazda 6 2.3L S-VT Sport - eindelijk die MPS sideskirts e

Bericht15 jul 2019, 19:24

Afgelopen zaterdag een dagje (!) bezig geweest de MPS skirts te monteren.
"Hoe kan een paar stukken plastic bevestigen bijna een volle dag werk zijn!?"
Het begint met het lastige punt dat de MPS voorschermen breder en anders gevormd zijn dan de normale 6 zijschermen. Daardoor sluit de skirt onderaan totaal niet aan. Hmmm... Origineel houden van de skirts of aanpassen zodat het wel past? Het werd dat laatste. Waarom niet ook. Ik wil (nou...) geen MPS, alleen de looks!

Dus aan de slag met het verfpistool en het plastic de juiste vorm en curves gegeven.

Daarna de positie van de 10 plastic klikpinnen in het metaal meten, boren, behandelen tegen roest, en dan eindelijk... monteren! Een extra schroefje en wat Womi spoilerkit op de plekken waar ik de aanpassing moest doen et voila. Alsof het zo hoort!

En dat keer twee. En daarna die extra stukken op de deuren. Kit en dubbelzijdig 3M automotive tape zorgen dat het blijft zitten! Getest met 'iets' harder dan wettelijk toegestaan (een uurtje of 2 lang,even wat tijd inhalen) en bijkbaar zit het als een huis allemaal.

Afbeelding

Joel_1987

2e versnelling

Bericht16 jul 2019, 09:20

Prachtig!
Klinkt als een hele klus, maar zo te zien is dat het helemaal waard geweest! :duimup:
Mazda 3 sedan GT-M 2006
Afbeelding

Tik

6e versnelling

Bericht23 jul 2019, 08:41

nice ! ! !

hoe is het met je olie verbruik?

DannyP